2017-07-18

Den anonyma inskriptionen

1 januari 2008 började jag på Gustafsbergsstiftelsen. Jag är alltså inne på mitt tionde år och aldrig har jag känt till vilken konstnär som skulpterat Anders Knapes byst framför Skolhuset.

Den 30 maj fick jag ett mejl från Sofia som undrade vilken konstnär som stod bakom bysten. Jag gick ut och granskade bysten, särskilt nertill på själva sargen. Kunde inte hitta någon uppgift på bysten vilket jag svarade henne. Kort därefter fick jag ett mejl från henne där hon berättade att hon varit i kontakt med Uddevalla Konstförening som hade berättat att konstnären var Frithiof Kjellberg. Och honom var det lätt att hitta på Wikipedia:

  Han var född 5 februari 1836 i Jönköping, död 16 december 1885 i Stockholm
Fritiof Kjellberg var elev till Johan Peter Molin och har ansetts som "den siste klassicisten bland svenska skulptörer". Han arbetade i en plastiskt avrundad, balanserad stil men behandlade gärna okonventionella motiv som gav honom tillfälle till rörelsestudier. Inte minst hans reliefer som Gossar som hoppa bock (1861) och frisen på Jernkontorets gamla hus i Stockholm (1875) visar prov på hans friska och rena linjestil. Kjellbergs huvudarbete är Linnémonumentet i Humlegården i Stockholm (1885). Kjellberg finns representerad vid bland annat på Nationalmuseum i Stockholm.
Kjellberg var professor vid Konstakademien från 1873. Han var ogift och är begravd på Solna kyrkogård.
Där kunde historien för min del vara utagerad om det inte hade varit för att jag gick runt på Gustafsberg med goda vänner häromdagen. Vid Knapebysten berättade jag om den inhämtade kunskapen. Då pekar en av de närvarande på bysten och säger: - Men det står ju där!!
Helt otroligt! Här har man gått i många år och aldrig sett inskriptionen. När solen lyser på den är det lätt att hitta den om man vet att den skall finnas där. Men i mulet väder är det sannerligen inte lätt att på håll urskilja den.
Och jag undrar hur många Gustafsbergare som lagt märke till inskriptionen? Ingen har i vart fall berättat för mig om den.
På sockelns baksida står det att den är rest vid barnhusets sekularfest, dvs hundraårsjubileum 1876.
Nu vet vi emellertid att den invigdes först 1879 och förklaringen till det var förstås att bysten var inte klar till hundraårsjubileet. Huset på bilden är det förra skolhuset, byggt 1854 och brann ner 1894. Bysten stod tydligen på behörigt avstånd från branden då den är helt oskadad.  //

1 kommentar:

  1. Du har dessvärre ingen "Gilla-knapp" - så jag får väl gilla så här

    Jocke Persson

    SvaraRadera