2017-05-31

Livsfarlig trafikmiljö

Insänt av Lars Hartelius:

"En dag i våras for en personbil i full fart rätt in i Sörkälleparken i Uddevalla., gjorde kaffeved av en parkbänk och blev stående mitt i fontänen. Som tur skedde detta mitt i natten, ingen människa kom till skada. Vad hade hänt om den populära parken rammats mitt på dagen?

Sträckan Sörkällegatan - Parkgatan är en farlig vägsträcka för gående och cyklister. Jag har bott i dessa kvarter i över 20 år och sett incidenter i stort sett varje dag.

Sträckan är utan separat eller skyddad cykel- och gångväg. Raksträckan framför tidigare Söderskolan lockar mc och bilister till vrålande passager.

Sträckan är ett konstant riskområde. När skolan var i verksamhet sänktes hastigheten till 30 km under skolåret. Nu råder ingen begränsning. , tung trafik och växande gupp ger skakningar långt in i husen.

Behovet är stort av rejält tag för oskyddade trafikanter, inte minst efter inflyttning av många äldre i de nybyggda husen, Jag bifogar illustrerande bild tagen från min egen balkong av trafikolycka Parkgatan - Packhusgatan maj 2013."

Foto Gunnar Klasson 2017-05-30.  //

1 kommentar:

  1. Monica Gustafsson2017-05-31 22:47

    Har bott granne med dig, Lars och har också sett en del incidenter.
    Något jag också funderat över är alla häckar och buskar som skymmer sikten, de blir snart asfaltsväxter!
    Även om de växer på privat mark måste väl kommun få bort dessa!
    De är verkligen en stor trafikfara!

    SvaraRadera