2017-01-12

Vart har stenen tagit vägen?

Insänt av Lars-Olof Jakobsson:

Denna sten låg på Söderberget, huset till vänster är Sörkällegatan 3, Sörkälleparken i mitten och vägen till höger är Anders Knapes väg. Jag och en kamrat var ofta uppe i berget och lekte, tidigt 40-tal, och stenen fanns där redan då och vi undrade ofta var den kom ifrån. Vi bodde på Sörkällegatan båda två.

2008 fanns den på sin plats. När jag i Maj 2016 gick upp i berget för att fotografera såg jag att stenen var borta. Jag talade med min kamrat efter jul (han bor i Göteborg) och vi ställde oss frågan, när togs stenen bort och var finns den nu? Eftersom stenen var ganska stor, ca 2 m lång, ca 50 cm hög och ca 80 cm bred kan den inte ha varit enkel att transportera därifrån efter som det inte finns någon väg dit, om man inte har slagit/sprängt sönder den.

Som du förstår så har vi många frågetecken, men det skulle vara roligt om man kunde få något svar.

Det kanske är väldigt enkelt???!!!

Fotot tog jag 1965.

Med vänlig hälsning
Lars-Olof Jakobsson  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar