2014-10-01

Rune Adolfssons minnen från Bohus-Postens hus på fredsdagen 8 maj 1945

Insänt av Rune Adolfsson:

”Hej!
I nämnda hus arbetade jag när världskriget tog slut den 8 maj -45. Jag har mycket att berätta om denna tid. På tidningen låg en färdig löpsedel, som jag skulle dela ut. Kamrer Berglund väntade bara på att Hitlers ställföreträdare General Karl Dönitz skulle underteckna fredsavtalet.

Torget i Uddevalla var fullt av människor - inte minst norrmän- som väntade på fredsbudskapet. Så kommer jag med min cykel som hade den färdiga löpsedeln att dela ut. Det är sådana ögonblick i livet som man aldrig glömmer.

Min första lön var 18 kronor. Min snälla mamma lät mig behålla dessa pengar. "Tanten" i gottaffären fick besök av mig. Jag köpte snask för hela lönen!
Vänliga hälsningar
Rune”  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar