2014-05-07

Grevegården - Sveriges första sommarstuga

Grevegården på Gustafsberg kallas ibland för Sveriges första sommarstuga. Huset byggdes 1826-1827 av grevarna Piper och Lagerberg samt kommerserådet Zenius. Deras begäran hos Gustafsbergsstiftelsens direktion att få bygga huset var för övrigt en av Uddewalla Weckoblads allra första nyheter i augusti 1826.

Grevegården var ända fram till modern tid i privat ägo men har sedan köpts av Gustafsbergsstiftelsen som alltså äger det idag.
Den här bilden av Grevegården har jag ganska nyligen upptäckt och här kan man konstatera att verandan ännu inte är byggd. En gång i tiden, innan jag något brådstörtat blev förvaltade direktör för stiftelsen, hade jag tänkt att jag skulle sätta mig i arkivet och läsa alla gamla protokoll för att lära mig mer om byggnaderna. Det tillfället har ännu inte inträffat då jag har fullt upp med allt annat. Men en vacker dag så!  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar