2014-01-08

Gumperöd på Herrestadsfjället

Från Bertil Andreasson kommer denna bild, som är tagen av Roy Klevbro, i slutet av 1940-talet. Det är gården Gumperöd på Herrestadsfjället. Titta noga för detta är en unik bild. Den enda jag sett på Gumperöd.
Gumperöd ligger några hundra meter öster om lappkåtan på Herrestadsfjället.

I slutet av 1980-talet hjälpte jag Uddevalla OK och Lars-Henrik Undeland med att författa baksidestexter till de nya orienteringskartorna som klubben höll på att producera. Det betydde att jag fick möjlighet att träffa väldigt många av dem som fortfarande mindes människorna på fjället.

Jag intervjuade flera av dem och förde anteckningar som jag har samlade i en pärm. Här kommer en del av det jag fick fram om Gumperöd.

1912 beboddes gården av Fredrik och Emilia. Efter dem kom Hasselgren och Domänverket. Hasselgren dikade ut all mark. han lade räls och körde med tippvagn för att klara utdikningen. Hasselgren ägde också Näset.

Hasselgren byggde "stenbron" väster om Gumperöd. Han hade aktier i järnbruket i Rådanefors och han skulle med "stenbron" reglera vattnet häruppifrån. Bruket gick i konkurs så det hela rann ut i sanden. Den fina "stenbron" finns dock fortfarande kvar.

Agard Johansson: "Fredrik på Gumperöd gick förbi Lövås på Bulid med en ko. Fredrik var bra full. Dagen därpå upptäckte man på Lövås att det gick en främmande ko bland de andra djuren. Fredrik visste väl inte var han hade gjort av kon för det dröjde 14 dagar innan han kom och hämtade den.

När kvinnorna på Gumperöd gick till stan, så gick dom barfota tills dom kom till Lövås. Då tog dom på sig skorna".

Karl-Erik Johansson: "Mormor gick ned till vägen en kväll och då kom Kristin på Gumperöd. 
- "Men käre du skall du gå hem nu", sa mormor. Då kom Kristin från Axel Jacobsson där hon handlat. Varorna hade hon i jutesäckar, som hängde i ett ok som hon bar över axlarna.

- " Det är inte så långt kvar nu," sa hon. "Jag genar över Äskedraget."

Gumperöd var bebott några år i på 1950-talet. Revs 1952?  //

3 kommentarer:

  1. Hej
    En liten detalj men är inte nålen felplacerad. Min minnesbild från skidturer är att de husgrunder man idag ser ligger öster om vägen.

    MVH

    Per N

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte vinnlagt mig om att placera nålen mitt i "gårdsplanen" på Gumperöd. Vägen på kartan fanns inte när gården fanns och mycket av ängs- och hagmarker har skogsplanterats.

      Radera
  2. Hej Roligt att se fotot o lite info om Gumperöd.Fredrik o Emelia var min morfars föräldrar o han växte upp där tillsammans med flera syskon.Emelias föräldrar kom till Krokevattnet mitten 1880 från Högsäter via Ödeborg.Fredrik,från Hedekas, och Emelia fick sitt första barn 1892,Ellen.Som jag har tolkat det bodde dom kvar till 1930 då Emelia dog.Fredrik dog 1933, då bosatt i Olstorp,Bulidsområdet. Christer

    SvaraRadera