2013-12-18

Blå tåget - en verklig reseupplevelse

Många undrar säkert vad det är för vagnar och lok som håller till i SJ:s gamla verkstad nedanför Brattåsberget? Snart fick jag veta att det är Blå tåget som har sin bas där. Och vad är då Blå tåget?

När jag i förra veckan skulle åka till Stockholm tog jag morgontåget SJ 3000 kl 05.34 och kostade på mig förstaklassbiljett. Det var ganska OK men lite slängigt och egentligen ganska obekväma säten. Man fick för all del frukost i form av kaffe och en liten matlåda.

Efter en hotellnatt i Stockholm embarkerade jag så Blå tåget på Stockholms central kl 15.55 för resan mot Göteborg. Även här kostade jag på mig en förstaklassbiljett, som inte var särskilt dyrare än en andraklass dito.
Avresa från Stockholm central kl 15.55. Ett modernt lok som drog de gamla charmiga vagnarna.
Komforten överträffar med råge SJ:s och andra tågbolags.
Tåget hann knappt sätt igång förrän en tjej kom och serverade heta handdukar att tvätta händerna med.
Allt för resenären är temat ombord.
Efter två timmars behagligt tillbakalutad var det dags för middag i restaurangvagnen. Jag hade förbeställt en trerättersmeny och allt smakade utsökt. Bordsservering var en självklarhet.
Förrätten
Varmrätten var kalkon
Ris á la Malta till efterrätt.
Till detta kunde man välja valfri dyck. Lite vin var inte fel.
Efter den här njutningen ställde jag lite frågor till restaurangchefen Alexander Lagersten som berättade om bolaget Skandinaviska Jernbanor AB. En vanlig vecka utan helgdagar kör Blå tåget sträckan Göteborg - Uppsala tur och retur torsdagar till söndagar.
Så idag hade jag nöjet att få göra ett studiebesök hos Skandinaviska Jernbanor i Uddevalla och fick en visning av verksamheten där. Det är en otrolig satsning som bolaget gör i en tuff bransch. Här i verkstaden restaurerar man äldre vagnar till toppskick och slutligen lackerar man om dem i blå färg. Den här vagnen har kommit från Norge.
Inne i vagnhallen står deras eget lilla växellok.
Andraklassvagn
Restaurangvagnen
Från i söndags har man nya lok vilket innebär att man kan korta restiden. De här tågseten går i 160 km/h.
Ikväll går detta tåget till Göteborg för att avgå därifrån mot Stockholm 08.55 i morgon och är framme i Stockholm 12.41. Från Stockholm kan man sedan åka tillbaka 15.06 och vara framme i Göteborg 18.55. Lördag och söndag är det en annan tidtabell. Läs mer om avgångarna här http://www.blataget.com/tidtabell Läs för övrigt om allt som Blå tåget har att erbjuda här http://www.blataget.com/ 

I Uddevalla hamn står det fler gamla tågvagnar som väntar på att restaureras. Några är liggvagnar och Skandinaviska Jernbanor har även vagnar stående i Storlien i Jämtland. Så vem vet? Snart kanske det går nattåg mot fjällen?

Jag kan bara varmt rekommendera den som vill åka tåg på ett gammaldags och komfortabelt sätt att resa med Blå tåget. Och ett väl fungerande trådlöst och gratis internet fanns också.  //

3 kommentarer:

  1. Jag har åkt med Blå tåget och njutit av vildsvinsstek med portvinssås och därtill ett glas rött vin.
    En otrolig fin comfort och avspänt.
    Hoppas det går bra för dem fortsättningsvis.
    Hälsningar
    Per Ekstedt

    SvaraRadera
  2. Nästan som klassiska Orientexpressen! Fast utan mordet! En helt OK jubilarpresent.
    Maj-Britt Jonasson

    SvaraRadera
  3. ... och originalet kan man läsa om här:

    http://www.expressen.se/res/bla-taget---trendigt-val-for-alla-paris-resenarer/

    SvaraRadera