2013-04-05

Fördel Uddevalla för malmtransporterna

Utbyggnaden av Oxelösunds hamn för malmtransporterna kan komma att stoppas av Trafikverket. Lotten Hansson, projektledare på Trafikverket säger till P4 Sörmland att Oxelösund är ett dyrare alternativ än Uddevalla.

Trafikverket utreder just nu hur malmen från gruvorna i Bergslagen lättast ska transporteras till någon utskeppningshamn. Beslut tas i maj månad.

Läs mer här   http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5495142  //

6 kommentarer:

  1. Jag hoppas den kortare resvägen (och därmed de minskade utsläppen) till Uddevalla även vägs in. Även om Ryssland, Baltikum och Polen behöver svensk malm, så lär den absoluta merparten skeppas åt andra hållet. Tur och retur talar vi 3-5 sjödagar och det är sannerligen inget en redare fnyser åt idag.

    SvaraRadera
  2. Uddevalla borde vara det självklara valet. Hoppas politikerna samlas nu som inför IKEA beslutet.

    SvaraRadera
  3. FRågan är väl om Västra Götalands regionen kommer stå vid sitt förslag och bygga en ny hamn i Uddevalla. Jag tror de läst fel och menade Trollhättan eller Vänersborg.

    SvaraRadera
  4. .. och se på en initierad kommentar av "Stinssen" på Bohusläningens hemsida:

    En annan utredning visar att det blir dyrare att skeppa ut malmen till Europa från Uddevalla än Oxelösund. Anledningen är att det är kortare järnvägssträcka till Oxelösund och att djupet i hamnen där är 16 m. I Uddevalla enbart 12 m. Hur skall man kunna bygga om järnvägen till 2015 till Uddevalla och få klart en hamnanläggning när man inte ens börjat att planera för detta. Båda gruvbolagen har redan träffat avtal med Oxelösund om att starta upp hamnen där för utskeppning. Dessutom har regeringen beviljat 900 Mkr i upprustning av järnvägen dit. Så Uddevalla är redan ute som alternativ på grund av tidsplanen.

    ... så det är riskfritt av VG-region att lova utbyggnader i Bohuslän. Men som vanligt ett väl spelat spel för att få politiker att TRO att VGR för en gång skull tänkte investera någonting i Bohuslän....

    VGR fortsätter med sin avveckling av Bohuslän !!!

    SvaraRadera
  5. Hamnen i Oxelösund är mer eller mindre "plug and play".
    Det mesta för att starta upp verksamheten finns redan. Banan ner från Grängesberg är byggd för att köra malmtåg på.

    Faktum är att om malmtågen börjar rulla på måndag så är hamnen redo att lasta ut!

    SvaraRadera



  6. Ur Cornucopia:

    Med anledning av den sk svenska "gruvboomen", som vi fått tack vare att vi har världens mest generösa lagar när det gäller obefintlig beskattning av gruvor och samhället tar hela miljösmällen när gruvan väl gått i konkurs, och aktuella Nordic Mines och Northland - finns det några lönsamma svenska börsnoterade gruvjuniorer?


    Verkligheten verkar snarare vara att de enda lönsamma gruvbolagen, som inte bara har som affärsidé att göra nyemissioner för att göda ledningen med feta löner, under förespegling att aktieägarna ska kunna bli rika, är de stora etablerade bolagen, som Boliden och Lundin.

    Man kan ställa sig frågan om det egentligen existerar någon svensk gruvboom. Antagligen gör det det, men varför börsnotera en lönsam gruva?

    Kan man inte visa lönsamhet i ett land utan gruvskatt att tala om, och som bjuder på infrastruktur, ger bort inmutningar etc, samtidigt som råvarupriserna ligger på eller nära rekordnivåer, så kanske man bör undvika hela den svenska gruvjuniorsektorn på börsen? Men girighet och okunskap är ju helt normalt, situationen påminner på många sätt om Dala Djupgas, där enda landet med så usel kompetens inom olja att man kunnat lura på folk att investera efter den abiotiska olje- och gashypotesen är Sverige. Man kan gissa att svensk kompetens inom gruvor borde vara bättre, men tydligen inte hos de som har kapital att investera.

    Så finns det några lönsamma svenska gruvjuniorer?

    Följdfrågan blir också om det existerar några samhällsekonomiskt lönsamma nya svenska gruvor, där stat, länsstyrelser och kommuner inte får betala mer för uppröjningen än vad som någonsin betalats in i skatt från projektet?

    SvaraRadera