2013-01-04

Soldathemmet Libanon


Jag får en fråga om Soldathemmet Libanon på I 17 och har inte hittat något bra svar på den. Jag ber därför Uddevallabloggens läsare om hjälp.

Så till frågan:

"Hej Gunnar!
God fortsättning! Jag undrar om ni, i egenskap av lokalhistoriskt intresserad, känner till något/vet var det går att finna information om Soldathemmet Libanons tillkomst och ev något om de första årens verksamhet?


Soldathemsrörelsens första år håller för närvarande att sammanfattas i en krönika som utges under 2014.
Allt gott!
----------------------
Andreas Philipsson
Direktor
Svenska Soldathemsförbundet"  //

1 kommentar:

  1. Hej

    Jag hade hoppats på att kunna ge mer info eftersom jag vet att jag har en bok om "Ynglingaföreningen" - troligen "6" nedan men hittar den inte. Men slår man på Libris.se så får man fram nedan skrifter som kan vara värda att studera.

    MVH Per N
    ****************************

    1.
    Hansson, Carl (författare)
    Soldathemmet i Uddevalla / [undert.] C.H.
    1914
    Ingår i: Förbundstidningen. - Stockholm, 1893-1920. ; 1914 (22:6), s. 41-42


    4.
    Ynglingaföreningen Libanon. Göteborg.
    Ynglingaföreningen Libanon, Göteborg 1883-1908. [Illustr.].
    1908
    Bok

    5.
    Ynglingaföreningen Libanon. Göteborg.
    Överblick av verksamheten 1883-1923.
    1923
    Bok
    1 bibliotek
    6.
    Ynglingaföreningen Libanon, Göteborg, 1883-1943 : minnesskrift utgiven med anledning av föreningens 60-årsjubileum
    1943
    Bok

    SvaraRadera