2013-01-11

Från redaktionsfönstret - bländverket blev kortvarigt

Som jag berättade igår flödade Uddevallabloggens redaktion plötsligt i ett externt ljus från de elektrifierade gamla gaslyktorna på Kungstorget. Det var samtliga fyra lyktor på Kungstorgets östra sida som plötsligt fått ett kallt vitt ljus istället för det varma ljusgula ljuset som finns i alla övriga lyktstolpar runt torget.

Men när mörkret föll ikväll var ordningen återställd. Det bländande ljuset var borta och allt var som vanligt igen.

Inlägget väckte debatt i en rad kommentarer både på uddevallabloggen.se och på Facebook. Gatu- och parkchefen Martin Hollertz var en av debattörerna och han har skickat mig ett 44-sidigt handlingsprogram för belysning i centrala Uddecvalla.
Det är ett mycket intressant dokument som jag hoppas kunna återkomma till. Ett avsnitt jag fäste mig vid är det nedanstående.
Ljuset från gårdagskvällens lyktor var definitivt inte bländfritt. Men det finns också ett avsnitt som handlar om att det är viktigt att prova ny belysning i sin rätta miljö. Kanske var det det man gjorde igår kväll och upptäckte genast att det blev helt fel. För det är väl inte Uddevallabloggens reaktion som enbart ligger till grund för att belysningen idag är återställd?  //

3 kommentarer:

  1. Uddevalla har verkligen drabbats av en illuminations hype. Det märks även på Facebooks Uddevallabilder.

    SvaraRadera
  2. Det gula ljuset är betydligt behagligare än det bländvita.
    Dessutom passar det bättre till de gamla lyktorna, tycker jag,
    Granen är väl lite "Kalle Anka" och passar nog bättre vid Torp :)
    Eivor

    SvaraRadera
  3. Än en gång det goda resultatet av ett viktigt Blogginlägg. Programmets bildframsida vart ju riktigt stiligt med lagom belysning. Redaktionen gav nu rätta Reaktionen - min komplimang. Hälsningar Bertil

    SvaraRadera