2012-09-05

Ny Uddevallabok av Jan Aronson

Säg namnet Jan Aronson och man tänker genast på gamla Uddevallabilder. Ni som har följt med i Bohusläningen, Uddevalla-Posten och på Uddevallabloggen har säkert lagt märke till hans namn. Han förekommer mest hela tiden som bildleverantör av gamla Uddevallabilder och då särskilt vykort. Han delar frikostigt med sig så att det kommer andra till del.

Jan Aronsons intresse för Uddevallabilder är enormt. Han är ständigt på jakt efter ”nya” gamla bilder. Ibland har han svårt att avgöra om ett vykort verkligen föreställer ett Uddevallamotiv och då brukar han mejla det till mig så försöker vi gemensamt lösa problemet.

Jag har inte sett Jan Aronsons bildsamling men jag kan inte tänka mig att det finns någon större privat bildsamling än hans. Och han har ordning på den också. Ofta när jag själv publicerar någon gammal Uddevallabild dröjer det inte länge förrän jag kan få både en och flera bilder på samma motiv men från ett annat håll eller från en annan tid. Det vet alla som har bilder att det gäller att ha ordning på dem för att snabbt hitta de man letar efter.

I den här boken har Jan Aronson samlat en del av sin bildskatt. Boken är ett samarbete mellan Jan och Tony Larsson på Munkreklam och är alldeles nyutkommen. Och tack vare att Jan kombinerar en gammal bild med en nytagen på samma plats är det enkelt att förstå var den är tagen även för den som inte känner staden lika bra som han.

 Jag kan varmt rekommendera den till alla Uddevallaintresserade.

Vill du köpa den så ta kontakt med Jan Aronson, epost jan.052236878@telia.com  //

3 kommentarer:

  1. Det är en väldigt fin bok!!!/ maria

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bok! Hittar inte ord för att på ett riktigt sätt berömma den.
    Tack Jan !
    Bertil Andreasson, Göteborg

    SvaraRadera