2012-02-02

Ånglok i Uddevalla?

Den här bilden skall vara tagen i Uddevalla, men frågan är vad det är för ett lok och på vilken av järnvägarna det gick? Antagligen är det någon som vet.  //

6 kommentarer:

  1. Ett Nohablok från Trollhättan på Bohusbanan?

    SvaraRadera
  2. Bo Lennernäs2012-02-03 04:14

    Hej Gunnar.

    Bosse Lennernäs här.

    Detta har inget med Ånglok att göra. Jag är i San Francisco och naturligtvis kan man läsa "bloggen" även här. Klockan är här 18:30 och hos er 03:30. För mig torsdag kväll, för er fredag tidig morgon. På lördag till söndag åker jag hem och ikapp tiden och det gäller att spara lite "jetlag".

    Det är vinter här också ... +15 grader och sol ! Det ville jag berätta :-), men också:

    Jag är här på en medicinsk konferens (den främsta rörande ex. prostatacancer) och kan bara konstatera att internet har gjort världen annorlunda, mindre och i mitt tycke bättre. Förr åkte man på konferenser för att diskutera eventuellt nya "fynd" och i viss mån "undervisa" de som ej hade så står kontakt med "väst" - nu träffas man för att se hur man kan göra behandlingar bättre globalt.

    Fynden och behandlingar vet alla redan om via nätet - nu gäller hur vi alla drar nytta av dem. Förr gjorde man tunga analyser i 5 år och redovisade. Nu gör man det med datorer på några timmar. Men - och det är viktigt - de som tror att medicinska utveckling kan ske med så kallad registerforskning är ute och cyklar. Inte ens AstraZeneca stannar i Sverige trots alla våra "fantastiska" register. Varför - jo datorer och register uppfinner inte nästa generation av behandling. Register ser inte människan. Det gör mötet med patienten - inte registret.

    Men register ger instrument för att förstå vad sjukvården gjort. Men det skapar inget nytt. Det förstå AstraZeneca - därför flyttar man från sin stad, Södertälje.

    Samtidigt kan man filosofera över om allt som "dyker upp" verkligen är vettigt. Och här kommer möten tills sin rätt. Genom internet som nätverk har alla en gemensam plattform och när vi kommer ihop blir diskussionen så otroligt mycket bättre än på 90-talet, då alla hade så olika utgångspunker.

    Datorer med register skapar en snabbare åtkomst av data - men det skapar ingenting mer.

    Jag har 2 syften med detta kommentar och de är:

    1. Angående handläggningen av prostatacancer blir man som svensk stolt över att vi åtminstone inom detta område håller oerhört god standard i Sverige. Tänk om våra politiker fattade att vårda den kunskap som finns i vården - kunskap som man ej kan sätta kronor och ören på idag, men som blir uppenbart då man genom dålig personalpolitik skrämt bort tillräckligt många kunniga människor som är utbildade i Sverige (eller utomlands) till läkare. Folk man träffar på dessa möten - svenskar som jobbar i Norge, EU, Läkemedelsindustrin etc och som ALDRIG mer skulle ta en landstings/ regiontjänst i Sverige (av olika skäl). Och som bara är en västanfläkt mot den storm som snart kommer i och med pensionerna. Perspektivet är skrämmande men tyvärr sant.

    2. Vi har haft många olika Homo Sapiens genom åren, men nu vill jag via Uddevallabloggen och för nätet för första gången i världshistorien :-) föreslå att namnet på den uppkopplade människan skall vara:

    Homo Reticulum

    Latin för nätverk. Betoning på "i" vad jag förstår....

    De som tror att registerforskning skapar nya innovationer som får AstraZeneca att stanna och som till äventyrs läser bloggen - till dem finns ett tredje budskap - tänk om !

    Det var allt från San Fransisco; Bo Lennernäs för Uddevallabloggen i SF.

    SvaraRadera
  3. Finns vissa samband mellan ånglok och prostata!
    Bägge har med potens att göra!

    SvaraRadera
  4. Hej !
    När Herrljungabana 1899 breddades från den ovanliga spårvidden 1217 mm (4 fot) till ”normalspårvidd” 1435 mm beställdes bl.a. 4 lok av denna typ från NOHAB i Trollhättan. Dessa lok fick nr 12-14 vid UWHJ. Loken var tydligen en lyckad konstruktion för ytterligare 3 inköptes 1909-1917. Loket fick vid SJ-övertagandet 1940 littr. L8 med SJ-nr 1584. Det försågs de sista åren t.o.m med oljeeldning. Loket togs ur tjänst 1946 och skrotades i Vislanda 1948. Ångloksanvändningen i linjetjänst på Herrljungabanan upphörde1949 banan elektrifierades.
    (Källskrifter: Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga-Järnväg 1867-1987
    av Jan Herentz och Per-Olov Widesheim
    samt Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar
    av Ulf Diehl, Ulf Fjeld och Lennart Nilsson)

    Med vänliga hälsningar
    Peder Grahn

    SvaraRadera
  5. hoppas Morgan i GBG-begslagens ser denna fina bild. Hans storslagna gäng har verkligen gjort en insats för gamla ånglok. Se Operation Sandträsk som har 2ggr uppmärksammats av Hagen v.Ortlov i Eisenbahnromantik.de åren 2008 o 2010 med fina repoprtage. DET är också något Sverige kan vara stolt över. Inte bara "underlivsbesvär" som meddelas från USA-Amerika. Hoppas Bosse tar till sig lite rälsglädje och utnytjar nätet även för detta. Hälsningar Bertil J. som har åkt detta lok till Herrljunga en gång i tiden.

    SvaraRadera
  6. Bertils rättelse: Hagen von Ortloff har ju varit o filmat i Sverige 4 ggr även om sista filmen fr.juli ej har visats ännu. Nu gör jag Morgan full rättvisa och Hr.Hagen. Hälsningar till räls-och-nätvänner. B.J.

    SvaraRadera