2012-01-26

Lasse Peterson -- I 17-kapten i Mexiko

För en liten tid sedan kom det en kommentar på Uddevallabloggen från den f.d. kaptenen Lasse Peterson. Han befinner sig i Mexiko.

Någon dag senare fick jag ett mejl från Lasse där han berättar om hur han hamnat i Mexiko. Här följer ett utdrag:

"Hej Gunnar,

Som jag skrev, som hastgast, kikar jag in på din blogg då och då för att läsa om Ua ochde inlägg som handlar om regementet.

Det är kul att se bilder på gamla I 17-kollegor samtidigt som det känns lite märkligt att läsa om de som gått bort. Man känner sig ju inte gammal själv men det är ju faktiskt 20 år sedan regementet försvann så konstigt är det ju egentligen inte att det tunnas ut i leden.

Jag har som du förstår hamnat rätt långt bort, i den lilla staden Barra de Navidad i delstaten Jalisco på Mexiko’s västkust. Jag tillbringar i nuläget större delen av vinterhalvåret här men kommer när gumman pensioneras flytta hit permanent. Vissa delar av bohaget är redan här och vi äger en fastighet som ännu så länge är långt från färdigbyggd. Just nu en stortomt, halvvägs färdigplanerad och en stor amerikansk husvagn med vatten, el ochavlopp anslutet.

Hur vi hamnade här är en lång historia. Kortfattad var det så att gumman jobbar som personlig assistent till en mexikanska som är gift med en svensk och för fem år sedan åkte gumman  med henne till Mexico City för att hälsa på släktingar, i tjänsten så att säga. Undertecknad följde då med, mest för at det kunde vara kul att få se landet.

Väl där, fastnade vi båda för detta otroliga land, ett land som förvisso har problem, men vilket land har inte det. Problemen här är dessutom ohyggligt överdrivna i svensk media, Mexico är ett land som jag tycker motsvarar Sverigepå 60-talet, full fart framåt, en växande social trygghet och framför allt människor som är otroligt vänliga och hjälpsamma. Att kostnaderna är under 50 % mot de svenska gör heller inte saken sämre.

Alltnog så bestämde vi oss för att hitta ett ställe här dit vi kunde dra oss tillbaka vid pensioneringen och efter lite letande hittade vi till Barra de Navidad, ett litet samhälle med dryga 4 000 invånare, härligt befriat från allakommersiella, amerikaniserade jippon, urmexikanskt. Köpte en tomt och på den vägen är det.

Jag har skrivit mer utförligt på min hemsida, samt lagt in foton om du vill se mer detaljer. Gå in på www.trestad2.suntuubi.se och titta (Lasse finns även på Facebook, red. anm.). Skickar med lite pinfärska bilder från Barra.

Medvänlig hälsning
Lasse"

Så långt Lasse och här följer några bilder. När jag ser den stora väggen med skeppet kommer jag ihåg Lasses stora intresse av fartyg och han tecknade sådana var helst han kom åt. Intresset har följt med till Mexiko.

1 kommentar:

  1. dessa fina bloggisar som ger upplevelser och personligheter.Tack Gunnar och tack Lasse P. fr. I17 - Honnör till Uddevalla som exporterar personligheter och inte bara "used chassis". Nu är blogen verkligen internationell. Vi voro i sanning en fin samling fr.Uddevalla - menar Bertil 310425

    SvaraRadera