2011-08-16

Stadsvandringar i parti och minut

(Lars Rydbom som servitör, Stefan Bergendahl med en för mig okänd moatjé som kroggäster)

Ikväll var det premiär för Studio 32:s stora satsning Inte bara Jeppe. Pjäsen kommer att spelas minst 10 gånger. Varje föreställning föregås av en dramatiserad stadsvandring ledd av Stefan Bergendahl. Stadsvandringarna börjar kl 17.00 på Kungstorget och är gratis. Jag kommer förstås att återkomma till själva pjäsen vad det lider.

Men i morgon är det ingen föreställning men det är ändå en stadsvandring som leds av undertecknad. Den går i Uddevalla Hembygdsförenings regi och har ingen som helst koppling till Studio 32. Start från Bohusläns museum kl 18.30.

Nästa vecka blir konkurrensen om publiken hårdare. På onsdag leder jag en ny stadsvandring med start från Kungstorget kl 18.30, men redan kl 17.00 startar Stefan Bergendahls stadsvandring, som ingår i Inte bara Jeppe.

Det är alltså gott om stadsvandringar just nu.Hembygdsföreningens planering var klar innan vi kände till Studio 32:s planer kanske ska tilläggas.

Hur som helt så är Alla hjärtligt välkomna!  //

1 kommentar:

  1. Tack Gunnar för att du botar historielösheten bland Uddevallaborna. Det är skrämmande hur lite folk vet om sina rötter och hemstad. Jag Jag Jag! Mer pengar! är det som dyrkas. Det finns aldrig en tanke på sin skapare eller vår historia och kultur. Den andefattiga och rotlösa kulturen är en sjukdom som sprider sig. Din kunskap Gunnar är ett ljus i mörkret. Tack.

    SvaraRadera