2011-08-22

Samtidigt pågick massakern på Utøya

I dag är det en månad sedan bomben i Oslo och massakern på Utøya. Det  var en sådan där händelse som man minns exakt vad man gjorde just när man fick veta det. Jag hade kommit hem från jobbet och var ganska trött. Lade mig på sängen och slog på radion. Klockan var 16.00 och det var nyheter. En bomb hade detonerat i centrala Oslo för 40 minuter sedan sa nyhetsuppläsaren.

Slog genast på NRK på TV:n. Där bröt man ordinarie programmet och sände direkt. Bomben hade drabbat "regeringskvartalet" och förödelsen var stor. NRK hade en reporter ute på stan. Han heter Peter Svaar och var länge den ende som rapporterade in till studion. Vad Peter Svaar inte visste då var att terroristen som låg bakom attentatet var en gammal klasskompis till honom. (Peter Svaar har skrivit om detta HÄR. )

Samtidigt som jag lyssnade på NRK slog jag på datorn och gick in på de vanligaste norska nättidningarna. Nu började det komma uppgifter om skottlossning på Utøya. Det skulle till och med vara så att någon hade blivit ihjälskjuten.

Jag tittade ut genom fönstret och fick se en grupp ungdomar som samlats till en sorts dans där solfjädrar användes. Dessa bilder är tagna mellan kl 17:17 till 17:18.

De var japaner eller kineser eller i vart fall från Asien. De var än så länge lyckligt omedvetna om massakern som samtidigt drabbade andra ungdomar i deras ålder på Utøya. Jag har funderat över vilka dessa dansare var och hur de sedan fick veta om katastroferna i vårt grannland.


4 kommentarer:

  1. Några från UMU Restenäs kanske?

    SvaraRadera
  2. Jesus Kristus är vår räddning från ondskan.
    Jesus Kristus är vägen, sanningen och livet.
    Jesus ord är: I världen har ni trångmål. Men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.
    Sannerligen, sannerligen, jag säger er: Den som tror har evigt liv!

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg att min "gubbe" satt kvar i bilen...och jag undrade lite förstrött varför...sedan kom han in och sa: Herregud det har hänt något i Oslo. Det har varit ett bombdåd där..kommer ihåg att vädret var varmt och solen sken och man fick en konstig känsla av sommar och sorg blandat

    SvaraRadera
  4. Kan det vekligen vara nåt att satsa på evigt liv??
    Det måste bli väldigt trångt!
    /Mandrake

    SvaraRadera