2010-12-21

Hans Stenvall död

Förre kaptenen vid Bohusläns regemente Hans Stenvall har avlidit efter en tids sjukdom.

Hans var född 1935 i Karl Johans församling i Göteborg. Han gjorde värnplikten vid regementet och blev sedan anställd som instruktörsaspirant 1956. Han gick Arméns Underofficersskola ( AUS) 1961-62. Sergeant vid regementet 1962. Fanjunkare 1968. Kapten 1972.

Efter många år på trupp, där han skickligt utbildade värnpliktiga, fortsatte han sin militära bana på regementets mobiliseringsavdelning fram till nedläggningen 1992.

Hans verkade på mig alltid vara på gott humör, men hustruns bortgång i februari 2009 tog honom hårt. Vi träffades flera gånger längs Strandpromenaden vid Gustafsberg och han berättade för mig hur jobbigt han tyckte det var. Senare berättade han också för mig om sin allvarliga sjukdom, men tycktes ändå ta det med fattning.

Hans Stenvall sörjes närmast av barnen Anette och Christer med respektive familj. //

2 kommentarer:

  1. Sandra Stenvall2010-12-21 12:23

    Morfar Hans var som du skriver alltid på gott humör, till och med på sjukhuset det sista skojade han med personalen och med oss besökare. Oerhört klok, omtänksam och med en stor portion självdistans var han en av de finaste människorna jag mött.

    Jag finner tröst i att han nu är hos min mormor, sin älskade hustru Gullan. Det är ett privilegium att ha fått bevittna sådan kärlek.

    Vila i frid, älskade morfar.

    SvaraRadera