2010-12-15

Gustafsbergsföreningens julbord 2010

(Fr v Bertil Eriksson 1949-54, Stig Sjöstrand 1949-57, Erik Hansson 1949-55, Lennart Turesson 1951-54, Stig H Johansson 1960-63, Peter Jensen 1958-61, Erik Kilhamn 1949-52, Åke Johansson 1960-63, Bengt Nilsson 1959-61, Gunnar Thiringer 1952-55 och Olle Täng 1952-55. Årtalen anger de år som man bodde på Skolhemmet.)

I kväll hade jag nöjet att delta vid Gustafsbergsföreningens traditionella julbord i Uddevalla. Gustafsbergsföreningen består av före detta elever vid SkolhemmetGustafsberg. Skolhemmet drevs 1949-1976 och innebar att elever från andra kommuner än Uddevalla bodde på Skolhemmet men studerade i Uddevalla.
Bohusläningens fotograf Bengt Öberg förevigade de elva som hade trotsat vinterväglaget för att ta sig till Uddevalla.

När dessa, nu mogna män, kommer tillsammans så dröjer det inte länge förrän man får sig till livs diverse historier från tiden på Skolhemmet.

Och jag som den nuvarande förvaltande direktören lär mig mer och mer för var gång jag träffar föreningen.

Stort tack för god mat och trevlig samvaro!

Se mer bilder, klicka HÄR!!  //

4 kommentarer:

  1. Tack för ert fina arbete! Gustafsberg är en pärla tack vare er. Uddevalla och bohuslän hissar fanan!

    SvaraRadera
  2. Skulle jag aldrig våga med det inlägget !2010-12-16 23:36

    Ja, när man ser dessa unga människor förstår man att det friska blodet sprutar av nya ideer som skall föra Gustavsberg in i framtiden.

    Nej, Gustavsberg skall bevaras, säger GS.

    Men det måste ju bevars i tiden för framtiden, säger jag.

    Nej, det skall bevaras för då tiden, svarar gruppen i kör.

    ===

    Har det någonsin slagit gruppen att det kan vara läge att bara lite få andra influenser? Titta på de kungliga slotten - de har high tech så det står härliga till.

    Vad har Sveriges Äldsta badort gjort för att saluföra sig och kringaktiviteter dsedan skeppsviken var en populär bad och capingplats ...... på 70-talet?

    Hallå det är 2010 nu !!

    SvaraRadera
  3. Till "Skulle jag aldrig våga med det inlägget !

    Har du ens läst inlägget??

    Det är ju före detta elever som visas på bilden!!

    INTE personer som på något sätt styr över Gustavsbergs öden..

    /Läskunnig

    SvaraRadera
  4. Ha ha bra svar till han som vill ha allt ändrat till nytt..
    Själv tycker kag det är underbart att känna tidens vingslag när jag är där.. Nytt och ändra på, är inte allltid melodin...
    Väl mött Håkan T

    SvaraRadera