2010-10-13

Spännande inblick i gamla Uddevalla - Arkeologisk utgrävning mitt i stan

I dag blev det plötsligt rusning till en arkeologisk utgrävning mitt i stan.

Det är biografen SAGA som skall bygga till in på granngården. Och eftersom hela centrala staden utgör en fast fornlämning så måste det ske en arkeologisk undersökning innan bygget får starta.

Arkeologiska utgrävningar bekostas som regel av exploatören och står under Länsstyrelsens tillsyn.

I dag var sista dagen av förundersökningen och skulle den visa på ett sensationellt fynd så kan Länsstyrelsen utvidga utgrävningen.

Inne på gården (gula nålen) fanns det i dag två schakt som var öppna. Ett schakt var igenlagt och det fick jag inte möjlighet att se.


Avståndet (röda strecket) från Träbrons södra landfäste till grävplatsen var ca 65 meter.

Den nedre kartbilden är ett utsnitt från 1750 års karta och genom att jämföra flygbilden med kartan kan man få en uppfattning om hur det såg ut i kvarteret 1750.

Som vi ser fanns inte Södra Hamngatan på 1700-talet utan bebyggelsen gick ända fram till Bäveåns kajmurar. "Hamngatan" gick således en bit in i kvarteret på den tiden.

Nu kan jag tyvärr inte Photoshop Elements tillräckligt bra annars hade jag kunna mäta in exakt var grävplatsen var belägen i 1700-talets Uddevalla.

Jag skulle dock uppskatta att vi hamnar någonstans på tomterna 315 eller 316.

I de båda schakten inne på gården fanns det en hel del intressanta saker att iakttaga. Mest publikt var nog ett 1700-tals trägolv med stora breda tillyxade plankor utan spont.

Det låg en dryg meter ner i backen. I schaktväggarna kunde man se olika kulturlager bl a ett brandlager, som kanske var från den stora stadsbranden 1806. Minns att hela staden då ödelades av den fruktansvärda branden.

Det tjocka plankgolvet syns på den nedre bilden. Det låg alltså under brandlagret, vilket ju tyder på att det är från 1700-talet.


Plankgolvet ligger direkt på den karaktäristiska Uddevallablåleran, som finns på så många håll i staden. //

7 kommentarer:

  1. Om man kollar på hur vattnet går på flygbilden under den nuvarande bron så ser den ut att ligga längre österut än den dåvarande. Min uppskattning skulle mer vara tomt 323 eller ungefär vid det lilla krysset vid 324.

    /Christian

    SvaraRadera
  2. Jätteintressant tycker jag. Kul att höra om

    SvaraRadera
  3. OT men.. Din sida är väldigt seg att ladda numera Gunnar!?

    Värre än Aftonbladet och det vill inte säga lite..
    Hela datorn stannar upp medan information hämtas, bl.a från ggpht.com.

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym 18.50!
    Jag har kollat på tre datorer nu men kommer fram till att det måste vara din dator som är seg. Visserligen är bilderna på Uddevallabloggen nu större än tidigare, men med en hyfsat modern (=snabb)dator går det fort att ladda ner sidan.
    Mvh
    Gunnar

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte det beror på min dator..

    Den är 6 månader gammal med 4 GB RAM-minne och en dubbelkärnig processor och 24 Mbit/s bredband.

    Bara denna sidan det händer på. Det är när det hämtas saker från ggpht.com som det går segt..
    Det verkar vara bilder lagrade på Googles Picasa, som jag vet att du använder..

    Men är det bara jag som upplever det som ett problem så..

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  6. Jag har samma problem som Uddevallare med mycket seg nedladdning av hemsidan.

    SvaraRadera
  7. Aprilskämt2013-04-01 20:14

    Såg att Superettan-klubben Östersunds FK använt er bild i ett aprilskämt gällande premiären mot Assyriska den 6e April! Haha.

    http://www.ostersundsfk.se/?p=8675

    SvaraRadera