2010-08-21

Första Gustafsbergsdagen

(Klicka för en större version)

I morse var det rena skyfallet över Uddevalla. Så inleddes alltså Gustafsbergsdagarna. Men det skulle bli bättre.

Trots regnet kom det mycket folk till de guidade visningarna som började kl 11.00 och 11.30. Den första visningen leddes av Bohusläns Guideförening med Håkan Karlén som Anders Knape. På bilden har gruppen kommit fram till Baggetofta Hälsokälla där den hälsades välkommen av guiden Elisabeth Bülow som berättade om kurortsverksamheten och om vattnets hälsobringande effekter.

Uddevalla Stadsmusikkår med drillflickorna uppträdde kl 13 och då hade regnet upphört, men det var fortfarande väldigt blött i gräset.

Gustafsbergs vänner med Annhild Staiger i spetsen guidade runt till de privata villorna på Gustafsberg och några av villaägarna lät till och med publiken komma in i sina hus. Det var ett mycket uppskattat inslag förstod jag av kommentarerna efteråt.

Imorgon fortsätter vi med guidningar kl 11.00 och 14.00. Kl 13 spelar Brasskapellet från den lilla musikpaviljongen vid badrestaurangen och kl 16.00 visar jag Gustafsbergsarkivet. Det arkivet ligger mig särskilt varmt om hjärtat eftersom jag som examensuppgift i min arkivarieutbildning hade nöjet att ordna upp arkivet. Tur man inte begrep vad man gav sig in på då. Det tog nämligen tre år. Men nu är det roligt att kunna visa upp arkivet som är otroligt spännande.

VÄLKOMNA PÅ SÖNDAG! //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar