2010-06-11

Skivtäckning på Fjällstugan

(Klicka för att se bilden i ett större format)

När jag började på Gustafsberg visste jag knappt vad plåtslageritermen bandtäckning var för något. Det vet jag nu och vet också vad skivtäckning är.

Det har plåtslagaremästaren Ingemar Lingman lärt mig. Han håller just på att etablera sitt företag, efter många år i Gävle, i våra trakter och har för tillfället ett uppdrag på FjällstuganGustafsberg.

Och han arbetar just med skivtäckning som är det gamla, mer hantverskmässiga sättet att täcka ett tak med plåt. Sedan jag träffat Ingemar första gången tittar jag på plåttak med nya ögon, och konstaterar att i våra trakter är det bandtäckning på i stort sett alla plåttak. På Gustafsberg är det bara Snäckan som har ett skivtäckt tak och det skall givetvis bli det också på tillbyggnaden som planeras till hösten.

Nackdelen med bandtäckning är att plåten töjer sig och det gör alltså inte ett skivtäckt tak. Man identifierar ett skivtäckt tak genom att det har tvärsgående skarvar till skillnad mot ett bandtäckt. På bilden pågår alltså arbetet med att skivtäcka taket på Fjällstugan.

Ingemar Lingman driver också Forsby Timmerhus. Läs mer här. //

1 kommentar:

  1. Jag får härmed tacka Gunnar för uppmärksamheten och besöket med trevlig pratstund.
    Jag nås enklast via mobiltele 0706368055, eller mail ingemar.lingman@gmail.com.
    www.lingman.net

    SvaraRadera