2010-05-27

Efterlysning - Kristlig konst eller Kyrklig textil?

Pian Bates skriver:

"Kan du möjligtvis fråga på din blogg om någon i Uddevalla känner till ett gammalt företag som låg i Lane Ryr och som kallade sig för Kyrklig Textil i Uddevalla. De gjorde broderier till många kyrkor runt om i landet. Jag har fått frågan av textilansvarig för Kyrklig textil i Västerås Stift. Hon heter Berit Lundqvist och jag känner henne väl och vi jobbar ihop inom Broderiakademin.

Det här företaget skulle ha varit verksam under 40-talet, men alla äldre personer som jag har frågat har ingen aning om det. Berit har dock en etikett på en textil som hon har fått in detta namn.

Jag har frågat jättemånga personer även på Bohusläns museum men ingen vet något. Jag tycker det är konstigt eftersom det bara är cirka 60 år sedan och någon borde komma ihåg det.

Berit säger att företaget även kan ha hetat Kristlig Konst och att den definitivt fanns 1943-44 då hon har ett par mässhakar med etikett på detta. Kristlig Konst låg annars i Vaxholm och drevs av Märta Gahn, men på mässhaken står tydligt Kristlig Konst, Lane-Ryr, Uddevalla. Den kan ju ha hetat Kristlig Konst, Kyrklig Textil, Lane-Ryr Uddevalla.

Berit gör en grundlig forskning av kyrkliga textilier så det vore roligt om vi kunde hjälpa henne härifrån".

Känner någon av Uddevallabloggens läsare igen detta? Lämna i så fall en kommentar eller mejla Pian Batespianbates@gmail.com //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar