2010-02-05

Slamkrypare i På spåret


I kvällens SVT-program På spåret reagerade jag på ett fel i årtalsfrågan (ReTur). Sveriges första nationaldag firades 1984. Det vet vi Uddevallabor för det var här kungaparet var innan de flög till SollidenSkansen. Rätt svar på årtalsfrågan i På spåret skulle emellertid vara 1983.
Denna fråga poppar upp då och då. Kanske tar man fel då Riksdagsbeslutet om vår nya Nationaldag togs 1983, men första gången Nationaldagen firades var alltså 1984.
Läs mer om den första Nationaldagen här. //

3 kommentarer:

  1. ...jar var där och George Moulaison hade ett så härligt tilltal till kungen, och så sjöng han nationalsången, Molle alltså. Längst till höger på bilden tror jag mig se "min" fotograf Owe Tollesby, men jag är inte helt säker. Att tidningen Arbetet skrev om begivenheten var dock alldeles säkert.

    SvaraRadera
  2. ...där ser man vådan av att inte korrekturläsa, jag ska det förstå vara, inte jar
    och
    Owe ska förstås vara fotografen längst till vänster på bilden
    så det så!

    SvaraRadera
  3. Slamkryparen finns nog på den här bloggen. Se http://svtplay.se/v/1371082/oppet_arkiv/svenska_flaggans_dag_1983_-_del_1

    SvaraRadera