2010-01-18

18 januari 1980


Kommer ni ihåg vad ni gjorde på morgonen den 18 januari 1980? Jag minns det. Ja, det var en sådan där dag som många av oss minns var vi var och vad vi gjorde vid en viss tidpunkt.
Jag var ledig den dagen och grannfrun ringde och sa att jag skulle sätta på radion: "Tjörnbron har blivit påseglad!"
Jag vill minnas att klockan då var runt halv nio. Det första jag hörde var att delar av bron hade rasat. Det var fortfarande väldigt dimmigt både vid olyckplatsen och i Uddevalla. Så småningom lättade dimman och då blev också rapporteringen med precis. Hela Almöbron var borta!!
Det var svårt att ta in, ja helt enkelt ofattbart. Jag hade min bandspelare i närheten och började spela in nyhetssändningarna och fortsatte med det ut över dagen. Det blev inte mycket annat gjort den dagen än att följa händelseutvecklingen. Och någonstans i min stora samling ljudband skall bandet från den dagen finnas kvar.
Se Västnyttsändningen från brokatastrofen. //

3 kommentarer:

  1. Om jag kommer ihåg?!
    Jag passerade bron kvällen före.
    Så nära döden har jag, mig veterligt, aldrig varit förr eller senare.

    "Sjöfartsintresserad"

    SvaraRadera
  2. Det hade varit kul - särskilt med tanke på allt ståhej som var då om broraset - om orsakerna till att det hände hade blivit ordentligt utklarade! Ett radioprogram förra året gav klara vibbar om hur allvarliga olyckor lättvindigt sopas in under mattan.

    "Att skylla på dimma och packis duger inte"

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Den 19 januari flög jag med morgon planet till Oslo. Planets väg går nästan över Tjörnbron. Man hade svårt att tro sina ögon, när man såg fartyget med delar av bron över sig. Det var som en mardröm. Väl framme i Oslo kunde vi läsa i tidningarna vad som hade hänt.
    JK

    SvaraRadera