2009-11-01

NU-sjukvården jämförs med Kina

I en kommentar till mitt inlägg "Kina censurerar Uddevallabloggen" nyligen har Anonym lämnat en kommentar som jag här lyfter upp till ett inlägg, då det är högst tankeväckande:

"Är det inte konstigt att regimen i Kina och den i vår region har något gemensamt - eller det kanske inte är det?

Om man tittar på ett brev en läkare skrivit till www.sjukhuslakaren.se så kan man förstå att deras sätt att hantera "oliktänkande" inte är så olika.

Här är delar av brevet:
- - - - - - - - - - - -
– Inför hotet om en offentlig avrättning skrev jag på min avskedsansökan utan betänketid. Det känns svårt och jobbigt att riva upp sår inom mig. Men jag önskar ändå att det skall bli känt, för att kanske andra kollegor skall slippa uppleva det jag upplevt. Om jag hade varit ensamstående utan något att tro på så kan jag mycket väl förstå att tanken på självmord skulle varit ett verkligt alternativ. När man skräms och skäms ut och döms ut utan en egentlig opartisk bedömning.

....Men hoten om offentlig utskämdhet som personalchefen och min chef skrämt mig med gjorde att jag lät det vara.

Det hela började med att jag blev anmäld till HSAN av en patient som upplevde sig kränkt. Detta är första och enda gången jag fått en sådan anmälan.

En vecka senare kom min chef in på mitt kontor och sa att vi skulle träffas hos personalchefen angående en anmälan till HSAN.....

De förklarade att jag inte var önskvärd i NU-sjukvården längre och att jag hade två val. Antingen så skriver jag på ett papper direkt att jag ”av fri vilja” säger upp mig på studs, eller också så startar de en offentlig uppsägelseprocess mot mig, där jag underförstått kommer att få det mycket svårare, bli utskämd offentligt och svårare att få jobb någon annanstans över huvud taget .
...
F.d läkare inom NU-sjukvården
- - - - - - - - - - -

===Läkaren anmäldes för en bagatell.

Sjukhusläkaren har kontrollerat uppgifterna i artikeln. Vi har läst patientens polisanmälan och anmälan till HSAN och läkarens förklaring till vad som inträffade.

Av handlingarna framgår att läkaren anmäldes för en häpnadsväckande bagatell där ingenting hände. Polis och HSAN avskrev också fallet omedelbart.

Vi har kontaktat Läkarförbundets representant, den psykolog som läkaren fick hjälp av efter den traumatiska händelsen och kollegor till läkaren, som menar att läkaren upplevdes som “obekväm” av ledningen och att det troligtvis var anledningen till att han pressades att begära avsked.

Läkaren har velat berätta sin historia, men inte peka ut någon. Vi respekterar hans val. Läkaren arbetar idag som överläkare i Norge. //

7 kommentarer:

  1. Praktiserade på sjukhuset nyligen - Någon höll under denna period på att sätta upp lappar i hissarna med rubriken "Extra extra, NU-sjukvårdens nyheter", och med text som till exempel "Skulle du köpa en begagnad bil av dom som leder NU-sjukvården?", etc. Sjukhusets väktare var tydligen (Enligt en av dem) på jakt efter gärningsmannen, och många spekulerade att personen i fråga skulle avskedas.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr finns detta beteende på många arbetsplatser. Många arbetsgivare vill ha personal som håller käften, gör sitt jobb och bara lallar med och godtar vad som helst.

    Gör man inte det anses man vara en besvärlig person och utsätts för diverse påtryckningar.

    /Besvärlig

    SvaraRadera
  3. Visst kan man som arbetsgivare ha synpunkter, men speciellt offentliga dito måste acceptera dessa "skämt". Men, ofta ligger det ngt bakom och det är ju detta som för arbetsgivarwn är "hotet".

    Så äf det verkligen i NU-kaos-vården med allt från påhittade presskonferenser till ortoped-uthängningar. Att dessa personer inte redan är sparkade är mer märkligt än att väktarna inte hittar de mystiska lapphängarna

    SvaraRadera
  4. Agera NU mot vårdidiotin i Västra Götaland-regionen!

    SvaraRadera
  5. NU-sjukvården fungerar bäst om man
    är frisk,eller?

    SvaraRadera
  6. NU sjukvården har stora problem. Det verkar som regionen prenumerar på kaos i alla dess former. Tänk vad mycket vård vi skulle fått för pengarna som nu går till omorganisationer som alla slutar i kaos.

    Det värsta är att politiker inte verkar bry sig. Västtrafik gick ju ut och bad om ursäkt i alla fall, men sjukvårdpolitikerna skulle fortsätta att allt är bra - även om världen rasade samman och vi hade atomkrig.

    Det är så märkligt att arbeta i vården och se hur tjänstemännen satsar på sin karriär och aktar sig för att kritisera sin arbetsgivare (=politikerna) och de tillsätter ja-sägare på löpande band.

    En sådan organisation kan bara gå åt fanders - och det gör den i NU-sjukvården med besked. Att man sedan DESSUTOM tar till rena maffia fasoner (se brevet) visar att man inte är uppgiften mogen och hur riktigt dåligt det blivit i VGRs vård.

    Nu går det listor på sjukhuset om ledningens avgång. Skriv på !

    SvaraRadera
  7. Citat:"Sjukhusets väktare var tydligen (Enligt en av dem) på jakt efter gärningsmannen, och många spekulerade att personen i fråga skulle avskedas."

    Sådand efterforskande av källor är väl inte ens tillåtet?

    /Uddevallare

    SvaraRadera