2009-10-09

Det mystiska järnkorset på Gustafsberg


Under sommaren har jag fått tips från två personer om ett järnkors på Gustafsberg. Den förste var Lars-Åke Nilsson som tipsade och nyligen Janne Dahl.
Janne Dahl kunde beskriva var jag kunde hitta korset. Och trots att jag har letat två gånger var det mycket svårt att verkligen upptäcka det.
Det står alltså ca fem meter från Strandpromenaden mot Lindesnäs och ett par meter upp i sluttningen mellan Villa Lillhyttan och Drakenborg (enligt Runnerstöms bild här.)
Sedan har jag frågat Gustafsbergsföreningens medlemmar och nu senast Gustafsbergs vänner. Ingen har dock några uppgifter om vad det är för ett kors.
Jag tror dock att det är samma kors som återfinns på den här gamla Gustafsbergsbilden. Titta noga så ser du det på en sockel bland träden.
Visst är det väldigt likt? Så du som har en idé är välkommen att presentera den. //

9 kommentarer:

  1. Hej! Korset påminner om Wasaorderns kors. Wasaordern instiftades av GIII den 17 juli 1772. Kan det vara en ledtråd?
    JK

    SvaraRadera
  2. Möjligen är det ett illa medfaret Coldinukors.


    "Sjöfartsintresserad"

    SvaraRadera
  3. Hej! Där har du fel. Det är ett Wasakors. Wasakorset har en tvestjärt på samtliga blad. Eftersom en massa Stockholmare var på G-berg på 1800-talet,varför inte kors i parken.
    JK

    SvaraRadera
  4. Håller med om Coldinukorset, se likheten med detta på Reimersholmen:

    http://www.angelfire.com/sd2/sodermalm/reimersholme/reimersholme.html

    SvaraRadera
  5. Signaturen JK är väldigt säker på sin sak låter det som?

    Lite bilder på liknande kors kanske?
    Att hitta bilder på korsen som hänger runt halsen på den lycklige mottagaren av Vasaorden kan man hitta men inga som dessa i terrängen?

    Sökning efter bilder på Google på: Vasakors ger EN träff och om man väljer Wasakors blir resultatet 0 träffar?

    Denna bilden: http://www.gotheborg.com/coldin/bild/gc3.jpg på ett Coldinukors från: http://www.gotheborg.com/coldin/coldin.shtml liknar onekligen korset vi debatterar om?

    /Uddevallare

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag ger mig det är en Coldinukors. Men var är stjärnan och bokstäverna?
    JK

    SvaraRadera
  7. Hej! Varför har detta Coldinukors
    blivit övermålat med grå färg. Coldinukorsen hade en vit kant och en mörk botten, Återställ korset till originala färger.
    JW

    SvaraRadera
  8. Det kan finnas fler sorters kors. Malteserkors, St Georgs kors och Tempelriddarnas kors är fullt möjliga. Bland dessa håller jag en peng på Tempelriddarna som ju funnits i Uddevalla länge.

    Och sedan måste jag göra JW besviken. Det finns inte tillstymmelse till färg överhuvud taget på detta järkors. Metallen är grå, alltså en naturlig patina utan rost. Precis som pollaren jag skrivit om tidigare.

    SvaraRadera
  9. Korset ser väldigt likt ut som ett av frimurarna uppfört kors vid Gustavssvärd på fortet Sveaborg utanför Helsingfors. Korset står numera på östra stranden av inloppet vid Gustavssvärd, på stranden av holmen Skanslandet. Om man känner till den och vet var man skall titta, kan man faktiskt med blotta ögat se den från passagerarfärjorna.

    SvaraRadera