2009-10-23

BK Rimner


Insänt av B. Dahlquist:

"Hej Gunnar!
Hittade den intressanta och mycket trevliga bloggen om Uddevalla lite av en slump på nätet, när jag "Googlade" om mina rötter. Jag kommer från U-a och ibland tar jag en titt i något av familjealbumen eller går igenom någon låda med minnessaker. Då blir man lätt nostalgisk och påmind om hur tiden har sin gång.

Bifogar en scannad bild på ett standert från 1933. Föreningen är BK Rimner som var en föregångare till Uddevalla boxningsklubb. I båda föreningarna var min far och mina farbröder aktiva. Om min far levt hade han fyllt 100 år i år.

Det som är vemodigt och naturligtvis helt självklart är att knappt någon idag levande person har varit med på den tiden. Inom ett fåtal år (nästa generation) har också allt fallit i glömska.

Något om boxningsklubben Rimner finns att läsa i Tage Berglunds bok, Minnen och bilder 2. På sidan 71 i boken ser man ett kort från en årsfest på Grand Hotel från mitten av trettiotalet. Min mor (Anna) och far (Lennart) sitter på golvet, fyra resp. femma från vänster. //

Farbror Erik syns på bilden högst upp till höger. Sjätte från vänster i andra raden är farbror Henry. I första raden, tvåa och trea från vänster sitter morbror Harry och moster Karin.

Mer om boxningshistorik i Uddevalla:

Gå in på Västarvet: Vi berättar Västsveriges historia? Sök i samlingarna efter "boxning". Du kommer då att hitta boxningsbilder från fyrtiotalet ur Bohusläns museums samlingar. Bland annat finns bilder från en boxningsgala vid Barnensdag-1948! Där ställde proffsboxaren och den tidigare europamästaren Olle Tandberg upp och sekonderades av min far Lennart.

Jag kommer att fortsätta att läsa, minnas och följa med i Uddevallabloggen.

Med vänlig hälsning
B. Dahlquist

1 kommentar:

  1. Finns det någon som vet något om Sören Litzén.
    Han finns med på bild i UBK.s jubileumsskrift 1967 när föreningen firade 25 år
    Sören skall vara min far och jag vill veta allt.
    dan.halsing@yahoo.se

    SvaraRadera