2009-10-26

Berättarafton på onsdag



Tiden bara rusar iväg och nu är det dags för berättarafton igen. Närmare bestämt på onsdag den 28 oktober kl 18.30 i HörsalenBohusläns museum.


Det blir en blandning av traditionella Uddevallabilder och bilder på idrottande Uddevallabor. Bohuslän-Dals Idrottshistoriska förening bidrar med bilder.

Och apropå detta så har jag funderat över vem den här bågskytten är. Jag tar med bilden till på onsdag men någon kanske känner igen honom innan dess?
Alla är som vanligt Hjärtligt välkomna! //

6 kommentarer:

  1. Anders Bissman2009-10-26 22:44

    Bågskyttarna höll vintertid till i korridoren i idrottshallen och bilden kan vara därifrån. Trots att jag ofta var med pappa (Carl-Erik Bissman) när han tränade känner jag inte riktigt igen killen. Han har dock en viss likhet med Arnold Johansson?

    SvaraRadera
  2. Bert Kronlid2009-10-27 09:51

    Jag kände genast igen mannen på bilden,dock kan minnet svika men med en stark gissning att det kan vara Herr Ågren en av bröderna som ägde Ågrens Cykelaffär (Som senare övertogs av Leif och Ragnar som alla vet)Kan inte komma ihåg hans förnamn trots att jag jobbade ihop med denna man någon gång på 60-talet då jobbade jag på LM-Erksson som låg uppe på Kuröd(Som dock senare övertogs av Mattssonföretagen och blev Ufab)

    Jag ivrar för att se det rätta svaret vem MrX är

    SvaraRadera
  3. Anders Bissman2009-10-27 13:01

    Ja, du har nog rätt! Cykelhandlare Ågren var med och sköt båge i Uddevalla Bågskytteklubb (UBK) ett tag på 50-talet. Jag minns att jag fick en "limpa" till cykeln av honom eller om pappa kanske köpte den.

    SvaraRadera
  4. Jag sätter nog en peng på
    att det är Ågren.

    SvaraRadera
  5. Det är Nils Ågren som även var en framstående cyklist på 30-40 talet. Som pensionär var det varpa som gällde.Hans son gick i samma klass som Gunnar Klasson och jag.

    SvaraRadera
  6. Ja, det är absolut Nils Ågren. Om man tittar noga så är han och sonen lika.

    SvaraRadera