2009-09-25

Mejladressen till Uddevalla Tändsticksfabrik?


Häromdagen kom följande mejl från en man i Holland:
"Dear Sir,
Please could you provide me of the emailaddress of somebody at the sales- or marketing department of the Tändsticksfabrik Uddevalla?
For your kind help I thank you very much.
XXXX XXXX
Den Dolder- Netherlands".
Han ber alltså om mejladressen till försäljnings- eller marknadsavdelningen vid Uddevalla Tändsticksfabrik.
Jag har svarat honom så artigt jag kunde att Uddevalla Tändsticksfabrik lades ned 1938, dvs för 71 år sedan. Men han är inte helt fel ute. Under mina år på Bohusläns museum har genom åren flera personer kommit till receptionen och frågat efter var Uddevalla Tändsticksfabrik ligger.
Förklaringen är att några av de populära tändsticksetiketterna har fortsatt att tillverkas vid andra svenska tändsticksfabriker. Särskilt Svalan, på bilden här intill, har genom åren exporterats till Holland och de holländska f d kolonierna.
1986 anordnade jag en temakväll om Uddevalla TändsticksfabrikBohusläns museum. Inför den kvällen tog jag kontakt med tändsticksfabriken i Tidaholm och disponenten där. Han var vänlig nog att skicka ett par lådor med nytillverkade Svalantändstickor. Jag har fortfarande flera askar kvar.
Så det är inte konstigt att man ute i världen tror att det fortfarande finns en tändsticksfabrik i Uddevalla.
Men hur är det idag? Är det någon som vet om det fortfarande tillverkas Uddevallatändstickor någonstans. //

1 kommentar:

  1. Finns att köpa i holland på deras motsvarighet till ica.

    SvaraRadera