2009-09-29

Gunnar Nilsson har avlidit


(Arkivbild)
Idag nådde mig beskedet att Gunnar Nilsson har avlidit. Gunnar föddes i Fleninge församling i Skåne. Han skulle i november ha fyllt 84 år.
Gunnar Nilsson hade många strängar på sin lyra. Han var en socialdemokrat av den gamla stammen och engagerade sig för både de stora och de små frågorna. Han var en välkänd och aktad profil inom rörelsen.
Han var skåningen som träffade sin Gullan och flyttade till Uddevalla. Där var han bl a ombudsman för hyresgästföreningen och även VD för Folkets Park. 1964 gjorde han en turistutredning för Uddevalla kommun.
Han har också arbetat inom ABF och varit verksam inom Föreningen Norden i flera decennier.
Han hade under många år också en redovisningsbyrå på Karl Gustafsgatan. På 1970-talet flyttade familjen Nilsson till Ödeborg.
Men det är som skapare av Folkrörelsearkivet i Uddevalla jag minns honom allra bäst. Han blev också den förste styrelsordföranden i arkivföreningen. Och samtidigt var han kassör. Jag tror ju att han tog på sig ordförandeskapet för att ingen annan för tillfället kände sig kallad. Folkrörelsearkivet räknar den 14 november 1968 som sin födelsedag.
Snart blev Gunnar avlöst på ordförandeposten men som en suverän kassör stannade han under drygt tre decennier.
Gunnar var mycket drivande i frågan om nya lokaler för arkivet och när Bohusläns museum skulle byggas ledde hans ansträngningar till att arkivet fick sin givna plats på museet. Det var mycket framsynt då arkivet har mycket gemensamt med museets arkiv och bibliotek.
1981 fick Gunnar Uddevalla kommuns kulturpris för sina insatser inom Folkrörelsearkivet.
Jag lärde känna Gunnar 1991 då han och arkivets ordförande Carl-Åke Åkerström rekryterade mig som chef för Folkrörelsearkivet (senare Bohusläns Föreningsarkiv). Under tiden jag arbetade på arkivet, 1991-1998, talade han då och då om att sluta som kassör, men jag hann sluta före honom. Han fortsatte ytterligare några år.
Gunnar var också aktiv inom Folkrörelsernas Arkivförbund och gjorde under 1990-talet en stor utredning om arkivens framtid för förbundet.
Trots stigande ålder brann han för arkivfrågorna och åtskilliga föreningsarkiv har räddats tack vare honom. Han arbetade också ständigt för att förbättra och utveckla arkivens möjligheter att bedriva sin verksamhet.
När Västra Götalandsregionen bildades och kulturförvaltningen ville att arkivinstitutionerna skulle samordna sig var Gunnar aktiv i skapandet av en samarbetsgrupp, där han också blev ordförande.
Som person var han en av de allra vänligaste och snällaste jag har träffat. Han hade respekt för alla människor och man hörde honom aldrig tala illa om någon.
Det känns tomt och konstigt att han nu är borta. Frid över hans minne! //

2 kommentarer:

  1. Gunnar var en fin person!
    Vila i frid.

    SvaraRadera
  2. ...tänk att vara rekryterad av två sådana idealister och hedersmän som Carl-Åke och Gunnar N. Jag minns båda med glädje trots att jag jobbade på den socialdemokratiska tidningen Arbetet. Båda mötte mig alltid med uppskattande ord och istället för kritik mot brister i partibevakningen kom de med tips på sådant som var värt att skriva om!
    Ulf G.

    SvaraRadera