2009-07-11

Trädkollaps på Gustafsberg


Igår kväll fick jag flera telefonsamtal från Gustafsberg. Tre gigantiska lindar hade fallit omkull. Lindarna utgår från samma rotsystem och ett fjärde träd står kvar.

Två av lindarna föll över vägen mellan Societetssalongen och Grevegården och den tredje i riktning mot baksidan av "Såsen".

Tur i oturen var att ingen blev skadad. Inte heller skadades några
byggnader.
Kjell-Ove, som är anställd av Gustafsbergsstiftelsen, var snabbt på plats med motorsågen så att vägen blev framkomlig igen.
Jag inspekterade idag det kvarvarande trädet och det förefaller att stå säkert, men det är givet att vi måste ta ner det med det snaraste.
Vad som orsakade att träden föll kan jag inte säga, men grenarna på de stora träden i parken är antagligen ovanligt tunga då nästan alla träd står i blom. Sedan kanske det ihållande regnet gjorde sitt till? //

2 kommentarer:

  1. Oj, oj bra att ingen kom till skada. Tycker det verkar som om det inte blev någon materiell skada heller.

    Gunnar, har ni inte massor av ugglor i era träd där ute på Gustavsberg, det var det ju i alla fall förr.

    Dom kanske börjar bli för tjocka så träden välter..

    Skämt åsido, ser du/ni några ugglor nu för tiden.

    Såg mycket ugglor förr där ute 70-80talet.
    /Greta

    SvaraRadera
  2. Greta: Kjell-Ove, som jag nämnde i inlägget, bor på området. Han berättade för mig häromdagen att kattugglorna har ungar i år. Han här dem hoa på kvällarna.

    SvaraRadera