2009-07-21

Elise Bergmantavla - Gustafsberg?


Insänt av Ivar Kristiansson:
"Hej Gunnar!
Det tycks vara populärt med bildgåtor just nu och även jag vill bidra med en. Eller kanske snarare en bildfråga, för jag vet själv inte svaret. Det gäller motivet för en tavla (oljemålning) som funnits i min mors föräldrahem.
Konstnären heter Elise Bergman och hon var teckningslärarinna på Flickskolan där min mors äldre systrar var hennes elever. Troligen tillhörde hon mer eller mindre familjens umgänge. Tiden är runt sekelskiftet 1900. Tavlan är signerad men ej daterad. Däremot har den påskriften ”Gustafsberg” och det hoppas jag kan intressera Dig.
Men var finns platsen för motivet? Jag har letat utan att finna. Det skulle vara roligt att veta lite mer om Elise Bergman. Jag har hittat hennes namn någon enstaka gång på Internet i samband med konstauktioner men det verkar inte som hon varit särskilt produktiv – åtminstone har hon inte försörjt sig på sin konst. På Bohusläns Museum finns en (ev. flera?) tavla av henne i Uddevallarummet.
Hälsningar
Ivar K"
Här får vi be Uddevallabloggens läsare om hjälp att finna motivet för målningen. Känner du igen platsen så skriv en kommentar här under inlägget.
Elise Bergman, 1842 - 1924, var mycket riktigt teckningslärarinna i Uddevalla. Hennes dopnamn var Gustava Elisabet Bergman. Du kan läsa om henne på Bohusläns museums hemsida. Jag kan i övrigt inte hitta uppgifter om henne i några arkiv eller register. //

1 kommentar:

  1. Ytterligare målningar av Elise Bergman finns under Samlingar på Bohusläns museums hemsida.
    http://www.bohuslansmuseum.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePageWide.aspx?id=43426

    SvaraRadera