2009-05-14

Vera i Hasselbacken


Susann Sannefjäll har skickat mig den här bilden och frågar:
"Hej Gunnar!
Jag har funderat lite över den staty som finns i Hasselbacken, den står nästan direkt på vänster sida när du kommer från Träbron. Det är knappt man lägger märke till statyn då den står lite vid sidan av och intill ett par buskar.
Hur kommer det sig att den har hamnat på just den platsen? Finns det någon koppling till själva Hasselbacken?
Med vänliga hälsningar
Susann Sannefjäll"

Statyn heter Vera och konstnären som gjort den var Einar Luterkort. I Wikipedia står det om honom:
"Einar Luterkort, född 13 november 1905 i Stockholm, död 17 maj 1981 i Täby, Stockholms län, svensk konstnär, skulptör och tecknare. Luterkort studerade vid Konsthögskolan 1926-1929, Ecole des Beaux-Arts i Paris 1929, Accademia di Belle Arti i Rom 1930 och Akademie der Künste i München 1931. Bland hans offentliga arbeten märks Vera i Ludvika, Karl Erik och Vera i Mariestad och Pojken och guldgåsen i Varberg. Gift 1935-52 med Ingrid Luterkort."

Hans skulptur i Hasselbacken nämns inte i texten men jag tror att Vera fanns i ytterligare någon stad i Sverige.
Att den idag står i just Hasselbacken är nog en slump. För det kan väl inte vara så att Kultur och Fritid känner till att det var just där som den placerades vid invigningen i september 1949?
Just 1949 (60 år sedan således) invigdes flera skulpturer i Uddevalla. Gustaf Thordén skänkte tre stycken på våren 1949. Alla tre gjorda av den finske skulptören Matti Haupt, som Thordén kände till sedan sin tid i Finland. Den måhända mest kända är ju "Flicka med flätor" som jag tidigare skrivit om http://uddevallare.blogspot.com/2007/08/invigning-av-flicka-med-fltor-i.html
Huruvida Thordén även skänkte Luterkorts Vera till Uddevalla vill jag låta vara osagt, men omöjligt är det inte. Eller kanske var det så att stadens styrande tyckte att även staden själv skulle bekosta en skulptur?
I vart fall väckte utsmyckningarna av staden 1949 mångas intresse och de lockade stora folksamlingar till invigningarna. Och precis som Matti Haupt var närvarade vid invigningarna så var Einar Luterkort det.//

14 kommentarer:

  1. NU blir jag lite ledsen. Vera är en av de statyer som jag skrivit om. Det var en mycket speciell historia. Om inte ens den finns i Bohusläningens arkiv så tror jag på konspirationen; dom såg till att uplåna mig.

    SvaraRadera
  2. var det inte så att den "första" japanska lycktan som idag står på blåkulla stod här som "vera" står idag men blev vandaliserad flera gånger så man fick ta bort den.
    Angående Thordens "damer" så är det 2 st statyer han skänkte till staden. Flickan med flätorna i Margeretegärde parken och flickan som vadar i Sörkälleparken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flicka med näckrosor på plats å Skansplan. Staty. Gåva av Gustaf Thordén. Källa: "Bohusläningen 27/6 1947". Skulpturen Näckrosen vid Skansplan, skänkt av skeppsredare Thordén, konstnär M. H. Staty. Källa: "Bohusläningen 10/9 1947".

      Jan A.

      Radera
  3. Jo, där stod den första japanska lyktan. Den som muckande beväringar från I 17 slog sönder.
    Jag hade för mig att även skulpturen "badande flicka" som först stod i vid Skansplan men som 1957 flyttades till Äsperödshemmet, där den står nu, också var en gåva från Thordén. Får kolla upp det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flicka med näckrosor på plats å Skansplan. Staty. Gåva av Gustaf Thordén. Källa: "Bohusläningen 27/6 1947". Skulpturen Näckrosen vid Skansplan, skänkt av skeppsredare Thordén, konstnär M. H. Staty. Källa: "Bohusläningen 10/9 1947".

      Jan A

      Radera
  4. Annaa: Om du avser Todningsarkivet så hittade jag bara två träff på Vera, båda från september 1949. Tidningsarkivet är inte heltäckande, det finns fortfarande stora luckor inte minst i modern tid. Och återigen det är INTE Bohusläningen som skött registreringen, så någon konspiration från deras sida är det inte fråga om. Du kan vara helt lugn.

    SvaraRadera
  5. Gunnar, jag tackar för informationen om Vera.

    SvaraRadera
  6. Åh, det finns väl andra än medarbetare på Bohusläningen som hatar mig. Det är med en oerhörd träffsäkerhet som inte en enda av de artiklar som jag skrev om Uddevalla, både politik och kultur och kuriosa, verkar finnas med i arkiven. Om Vera skrev jag t ex att hon pga vandalisering hade fått flytta in på kultursekreterarens kontor där hon blev stående ett tag på 70-talet. Detta väckte en viss uppståndelse och själva kutlursekreteraren var nog inte så glad åt den.

    SvaraRadera
  7. Gunnar. Lever denna sidan fortfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta inlägget är ju gammalt men Uddevallabloggen ångar på. Har nyligen passerat 6-årsdagen.

      Radera
  8. Hej igen,

    Jag har en fråga till dig Gunnar, vet du vem denna flickan Vera var?
    Med vänlig hälsning, Holger

    SvaraRadera
  9. Hej Holger, flickan är min moster Vera Nykvist - numera Vera Christoffersen - och hon bor i dag på Lidingö i Stockholm. Vera är född i 1935 och även hennes syster (min mamma Kerstin) var modell för herr Luterkort. Jag är faktisk jätte-nyfiken på var skulpturerna av min mamma finns i dag - men har inte lyckats hitta några "spår" Med vänliga hälsningar Henrik Nykvist Svendsen, Köpenhamn

    SvaraRadera
  10. Flickan är min moster Vera Nykvist född 1935 - numera Vera Christoffersen och hon bor i dag på Lidingö. Veras syster Kerstin (min mamma) var även modell hos hr. Luterkort. Vänliga hälsningar Henrik Nykvist Svendsen, Köpenhamn

    SvaraRadera