2009-05-02

Tyska planets nedslagsplats


Häromdagen visade jag Håkan och Eric den plats där det tyska planet slog ned den 14 april 1940. Jag förstod då att nedslagsplatsen inte är så känd som jag trodde.

Händelsen var så spektakulär att praktiskt taget alla Uddevallabor på den tiden hade någon slags relation till den.

Jag skall inte fördjupa mig i den för det har jag gjort tidigare här http://uddevallare.blogspot.com/2007/05/nedskjutningen-av-det-tyska-planet-1940.html

För någon vecka sedan hade Bohusläningen en artikel med två äldre gentlemen som hade några små detaljer från flygplanet. Den ene av dem berättade att flygplanet hade en vit duk som hängde och fladdrade på ena sidan, alltså en parlamentärflagga.

Jag har intervjuat säkert ett trettiotal vittnen som definitivt såg nedskjutningen inklusive den unge furiren Birger Magnusson som sköt ned planet. Ingen av dem har berättat om någon parlamentärflagga så det kan inte vara en riktig uppgift.

När jag var liten besökte jag ibland platsen med kompisarna, och då, på 50-talet kunde man fortfarande förstå att det hade brunnit rejält på platsen. Det syntes tydligt på berget strax intill.

Idag är det svårt att hitta platsen därför kommer här en detaljerad beskrivning.

Man åker väg 172 förbi skalbankarna till man kommer upp till Alhagen. På den övre bilden ser vi Alhagens busshållsplats. (Man kan parkera bilen till höger om vägen ca 100 meter längre fram). Man går upp längs den lilla grusvägen på bilden ca 30-50 meter och därefter in till vänster kanske lika långt.

Då befinner man sig mellan två höjder. Den ena till vänster är den som man ser på den övre bilden. Till höger har man en bergsida och intill den låg planet och brann.

För några år sedan var där alldeles igenväxt men nu är det röjt så att man ser bättre när man är på plats.

Kanske borde man på något sätt markera ut platsen?

GPS-koordinaterna till nedslagsplatsen är
x 6477333 och y 1275441 //

6 kommentarer:

  1. Enligt vittnet hängde den vita flaggan på den sidan av flygplanet som inte syntes från I17.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle förstås förtydligat mig. "Mina" vittnen är sådana som sammantaget har sett planet från många olika håll, alltså även från den sidan som luftvärnstroppen inte kunde se. Jag har flera av dem på ljudband och även en video som gjordes vid Birger Magnussons besök i Uddevalla 1990.
    Det är helt uteslutet att de skulle kunnat missa en vit parlamentärflagga om den funnits. Det hela låter som en efterhandskonstruktion.

    SvaraRadera
  3. Att skjuta ner ett flygplan som förmodligen hade gjort en fel navigering eller hade bränslebrist eller någon annan störning, vit flagga eller ej, man skjuter ej på en sjuk fågel. Sverige var inte i krig med Tyskland varför fick de ej nödlanda, amerikanska flygande fästningar fick nödlanda i södra Sverige utan att någon sköt på dem.
    Sverige är ju ett neutralt land, varför då skilja på flygplan och flygplan. Det var väl I 17 :ons största krigsinsats.
    Jüri

    SvaraRadera
  4. Hej Gunnar,
    Och tack för ett upplysande nu-kommer-jag-ihåg-inlägg.
    -loa

    SvaraRadera
  5. Jüri!
    Detta hände 5 (!) dagar efter att Norge och Danmark utan förvarning anfölls av Hitlertyskland. Nerverna i Sverige och antagligen mest på Bohusläns regemente var på helspänn. På kaserngården pågick mobilisering av ett par tusen man, som alla försökte gömma sig då flyglarmet gick. Runt regementet fanns på flera ställen posteringar där soldaterna låg och spanade efter fienden med skarpladdade vapen.Skulle Sverige bli tyskarnas nästa mål?
    Mitt i denna nervpress kommer alltså ett krigsflygplan på låg höjd i riktning mot kasernerna. Det tog en stund innan man förstod att det var ett tyskt plan.
    Vad skulle hända? Skulle det släppa bomber?
    Med lite fantasi kan man säkert ana sig till hur furir Magnusson och hans luftvärnssoldater kände sig.
    Det var inte I 17 som sköt ned planet. Det var den enda luftvärnstroppen som fanns i hela Västsverige och som hade order från högsta militärledningen om hur de skulle agera vid flyganfall.
    Om en ev nödlandning, bränslebrist etc visste de inget. Och det vet vi fortfarande inget om.

    SvaraRadera
  6. Hej Gunnar,
    Vi vill gärna ha kontakt med dig angående din intressanta artikel, kan du ta kontakt med oss via www.forcedlandingcollection.se

    Mvh / Nicklas Östergren.

    SvaraRadera