2009-04-08

Inlåsta på mitt rum


I dag var de här gentlemännen på besök hos mig på Gustafsberg. Fr v Kaj Sandberg, Stockholm, Per Bergqvist, Uddevalla och Rune Hasslöf, Kungälv.
Gruppen arbetar med att dokumentera Bohusläns regemente för en ny bok. Den här gången skall det handla om turerna kring det faktum att regementet till slut hamnade i Uddevalla och inte i Göteborg samt om regementets exercis- och övningsområde i Uddevalla.

Övningsfälten är som bekant Samneröd, Fossum, Bulid och Sågebacken. Aktuellt är bl a att få fram information om gårdar och torp som har funnits på regementets olika områden. Om någon av Uddevallabloggens läsare vill bidra med något om detta så hör av er till mig eller någon av herrarna i gruppen.

Kaj Sandberg är gruppens man i Stockholm och han har redan hittat bra information om de olika diskussioner och beslut som ledde till att Uddevalla gick segrande ur striden om regementets placering.

Och det kan vara nog så spännande vid ett sådant här möte. När jag tog i dörrhandtaget för att öppna dörren så föll handtaget alldeles lealöst neråt och dörren fortsatte att vara stängd.

Inlåsta!!!!

Nu var goda råd dyra. Skulle jag ringa någon och be vederbörande att försöka öppna dörren utifrån?

Medan jag funderade på detta gick Rune Hasslöf fram till dörren och tryckte på den lilla nyckelknappen vid sidan om dörren och vips öppnade sig denna (jag trodde inte att den var i bruk). Rune hävdade att han visste vad han gjorde, men det tror jag inte en sekund på!!

Och dörrhandtaget? Ja, trots en viss reparationsinsats i dag så hänger det fortfarande och fungerar bara hjälpligt. Men nu vet jag ju hur man tar sig ut utan handtag. //

1 kommentar:

  1. Rune Hasslöf har alltid varit duktig på att ge ett handtag.
    Trion önskas Lycka till i researcharbetet.

    SvaraRadera