2009-02-03

Var exakt låg egentligen Ardmore?



Sedan dess har jag då och då fått frågan om var det egentligen låg med utgångspunkt i dagens stadsbild.
Jan Aronsson har kommit till min hjälp med dessa två bilderna. Den övre bilden är ett vykort där vi ser manbyggnaden på Ardmore högst upp och i mitten av bilden. Under Ardmore ser vi Strömstadsvägen som sträcker sig från vänster till höger (eller tvärtom) på bilden. Som synes var den inte lika rak och fin som dagens Strömstadsvägen. Och den stora fabriksbyggnaden i förgrunden är förstås VSS (Västra Sveriges Slakterier).

Och Jan har också skickat en flygbild från dagens stadsbild. Och om man klickar på bilderna och jämför dem kan man räkna ut var manbyggnaden låg. //

4 kommentarer:

  1. Tänk på att slakteriet är påbyggt med en byggnad på nedre bilden. Annars placerar man Ardmore fel:-) Än roligare tycker jag, är att titta på skogsdungen till vänster. Ardmoreberget när jag var lite. Det var så stort tyckte vi! Där lekte vi mycket och jag tyckte det var förfärligt när de sprängde och byggde OK.

    SvaraRadera
  2. Bra kommentar av "Fritt ur hjärtat", annars kan man tro att byggnaden, som bland annat användes till pensionat, låg där sista hyreshuset låg. Nej istället låg det det (lite inskjutet) där nuvarande Admore Dagcenter ligger (adress Strömstadsvägen 46). CP Söderberg drev även Admore Handelsträdgård. Pensionatet, som drevs av Signe Söderberg, startades 1932 och huset revs 1971.
    Från ännu en som lekt i berget, eftersom jag bodde på Strömstadsvägen 44 F.

    SvaraRadera
  3. En liten rättelse: Jag bodde på Strömstadsvägen 42 F.

    SvaraRadera
  4. jag bodde på 42 A:-)F är väl sista ingången...där gick jag i söndagsskolan, där fiskeklubben är nu.

    SvaraRadera