2009-01-25

Skridskor och curling



Insänt av Ivar Kristiansson:

"Hej Gunnar!

För en tid sedan skrev Du i Din blogg om isen på Byfjorden. Det väcker minnen hos mig om pojkårens skridskoåkande. Och nu talar jag om början på 1930-talet.

För det mesta höll vi till på Bäveån strax ovanför Tureborgsbron. Det var ju nära och bekvämt för oss som bodde på Ådalen. Men det var ju inga stora ytor att åka på. När skolan hade ’idrottslov’, men även då och då i egen regi, åkte vi på Bjursjön. Och ibland hände det att vi traskade ända upp till Rönnevattnet (det heter visst Lillesjön numera) för där lade sig isen allra tidigast.

Men så ibland – inte alltför ofta – spred sig ryktet att det var glansis på vad vi kallade ”Skansgrunn”. Den hette kanske egentligen Kase(n)bukten, och låg utanför den plats, där varvet kom att ligga. Det kunde man inte motstå för skridskoåkandet där gick ju utanpå allt annat!

Därifrån har jag också minnen av motorcykeltävlingar. Stora evenemang med deltagare av de stora namnen inom sporten. Jag har glömt de flesta, men Kalén var en av våra idoler. Har detta upprepats i senare tid?

Du har också berättat om curling. Här kommer ett litet bevis på att man inte bara höll sig på isen. Det är en inbjudan till Curlingklubbens bal på Rådhuset 1897. Den inbjudna är min då 18-åriga moster, som såvitt jag vet inte var aktiv curlare. Var det kanske så att det bara var herrar som fick vara klubbmedlemmar och att man vid liknande festligheter måste importera kvinnlig fägring?

Rådhuset kan användas till mycket. Själv har jag skrivit studentskrivning där 1940 när läroverket var stängt på grund av bränslebrist m.m.

Hälsningar

Ivar (Kristiansson)
Solna."

Tack Ivar! På den tiden var det så att vem som helst kunde inte bli medlem i Bohuslänska Curlingklubben utan man balloterades in (ballotering var en slags sluten omröstning). Jag skulle tro att den 18-åriga damen inte var medlem utan inbjuden som gäst. Och apropå Rönnevattnet så heter sjön fortfarande så. Lillesjöområdet har fått sitt namn efter den mycket lilla sjön just med namnet Lillesjö. Den finns fortfarande kvar och ligger med dragning mot Nöthult. //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar