2009-01-08

Operasångare Arne Ohlson


Insänt av Christer Oliversson:
"Hej Gunnar!
Först ett stort TACK för det ytterst värdefulla arbete som du lägger ner på Uddevallabloggen! Jag heter Christer Oliversson och är son till operasångaren Arne Ohlson.
Mitt efternamn har sin egen historia, men är hämtat ur ett av min fars förnamn: Arne Oliver Kjell. Det är en utmärkt beskrivning av min far i förhållandet till Uddevalla som redovisas på bloggen. Möjligen saknas det att han vid ett flertal tillfällen hade konserter på Gustafsberg på den tiden Herman Zetterbergs mamma levde. Jag var sjäv med och satt tillsammans med Herman Zetterbergs son Erland.
Gustafsberg är oerhört stort som kulturbärare i Uddevalla! Vid I17 gjorde min far rekryten och hade många roliga historier därifrån. Men hans musikintresse hade sin början i militärmusiken från I17. Han hade fått en trumma och var tillsammans med sin äldre syster Elsa och såg på en parad från I17, ledd av musiken. Där stod han beredd när musiken passerade, men systern hade förmanat honom att inte våga trumma på sin trumma. Hur det gick vet jag tyvärr inte.
Det foto som du har av pappa på bloggen är lite skamfilat. Jag har dristat mig till att ta fram ett av hans signerade kort som han skickade till dem som skrev till honom och ville ha ett fotografi.
Har du möjlighet att byta (klart-red. anmärkning), så vore jag tacksam. Kortet är taget i Göteborg och är daterat 1946. Så minns många fortfarande min pappa.
De bästa hälsningar
Christer Oliversson"

Tack för det! Inlägget om Arne Ohlson skrev jag 2008-08-14 som svar på en fråga. Det inlägget kan man läsa här

2 kommentarer:

  1. Jag minns mycket väl att Arne Ohlson hade konserter på Gustsafsberg. Herman Zetterbergs mor,min farmor, hette Alma Zetterberg, född Rehnberg.Min bror Erland var och är mycket musikintresserad. Bor numera i Göteborg och har sjungit bla i Konserhuskören och i manskören Cantorum

    SvaraRadera
  2. Hej ! Min kommentar sändes av misstag som anonym men jag heter Inger Zetterberg

    SvaraRadera