2009-01-16

Nu rivs lasarettets personalbostäder


Nu rivs de gamla personalbostäderna vid f.d. Norra Järnvägsgatan. Det var Uddevalla lasarett som en gång byggde husen för sina anställda. Det bortre huset är redan rivet.

Under senare år har de fungerat som lokaler för administrationen, bl a IT-verksamheten.

Den här bilden är från slutet av 1960-talet. Jag har själv ett minne från husen. Jag tror att det var 1961, då jag sommarjobbade som så kallad pinnpojk vid Vägverket (eller vad det nu hette då).

Vår uppgift var i alla fall att utifrån mittlinjen på den blivande stadsmotorvägen väga av terrängen på var 20:e meter. Jag kommer i håg att vi mätte 40 meter ut från mittlinjen och jag hamnade med mitt måttband alldeles intill väggen på ett av dessa husen.
En dam öppnade då fönstret och skrek: "Vad håller ni på med?" Hon lät inte direkt trevlig varför jag härsknade till och ropade tillbaka: "Här skall det byggas motorväg!". Damen tappade fattningen över den nyheten, varför jag lugnade ner mig och sa tröstande: "Äsch, det dröjer säkert många år!".

Motorvägen mellan Fjällvägen och Kärra, dvs säga den västra delen, byggdes 1973-76 så visst tog det ett antal år. //

3 kommentarer:

  1. I dessa hus har jag arbetat under några år. Det hette "Underläkarhus 1 respektive 2". Den gula villan bredvid var överläkarvillan. När jag som nyanställd personalsekreterare kom till Uddevalla sjukhus 1 juni 1982 fick jag ett kontor i bottenvåningen på Underläkarhus 2. Då bodde under ett par månader fortfarande en läkare (som jag glömt namnet på ) på övervåningen. Fram till omkring år 2000 hade primärvården sin administration i detta hus innan den flyttade.
    Även om det hade satts in särskilt ljudisolerade fönster så var det ingen bra arbetsmiljö. Det hade nog varit bra om husen hade rivits samtidigt som motorvägen byggdes.

    SvaraRadera
  2. Ååh, dom här längorna gick jag förbi hela min uppväxt på väg till och Gröngatan, på Järnvägsgatan - har tom jobbat en period i ngt av husen - känns lite konstigt att de försvinner.
    Ulla (numera i förskingringen)

    SvaraRadera
  3. Å där hade jag en klasskamrat som bodde när jag gick i 1:an och kanske 2:an - 1971 och 1972 - vill minnas att henens mamma var läkare. Bergman hette de.

    SvaraRadera