2009-01-11

Granen står inte så grön och grann i stugan längre


Nu börjar det bli dags att fundera på hur man skall bli av med sin barrande julgran. I Bohusläningen kunde man den 8 januari läsa en annons från Strömstads kommun om borttransport av julgranar. Fastighetsägarna ombeds att senast den 14 januari samla granarna väl synliga inom tomten nära gatan och sedan hämtar Renhållningen dem.

I Uddevalla har kommunen inte tagit något sådant initiativ vad jag har märkt. När jag sökte på julgranar på http://www.uddevalla.se/ fick jag till svar: "menade du julgrisar?".

Uddevalla Energi har dock meddelat att man kan lämna sin gran vid Hovhultsverket (igår?). Men vem vill lasta in en barrande gran i bilen och köra den dit? Eller tills Havskurentippen för den delen?
Nej, jag är rädd för att vi kommer att få se före detta julgranar lite överallt i trädgårdar och på allmänna platser. Så mitt förslag till kommande år är att Uddevalla kommun, likt Strömstad, svarar för hämtning av julgranarna. //

4 kommentarer:

  1. Ja, det kanske kan vara något. Ha det gôtt i värmen.

    SvaraRadera
  2. Två granar som aldrig barrar är de är de som omger eken på stadsvapnet:)

    SvaraRadera
  3. Hej Gunnar!
    Har inte det problemet med granarna eftersom mina står ute året runt ;)
    Jag ville i alla fall tacka för bildspelet om Uddevalla - har nu suttit och varit nostalgisk en stund! Tack!
    Tänk jag minns speciellt tanten som sålde blommor på torget! Och visst är det från butiken Hygiea - där var jag ofta och handlade för att det var en så´n underbar butik -hade allt, bara tanten fick leta en stund!
    Hälsningar
    Ulla

    SvaraRadera