2008-11-06

Hillbilly Five


Hillbilly Five, en gång Uddevallas stolthet. Jag blev påmind om gruppen i Annaas blogg. Och i min samling med LP-skivor hittade jag denna skivan, Waiting for a train. Och gruppen blir förstås fotograferade på perrongen med Centralstationen i bakgrunden.

När jag läser låttitlarna på skivomslaget blir jag förvånad att jag faktiskt kommer ihåg flera av melodierna. Där finns på ena sidan Thanks a lot, Waiting for a train, Your cheatin' heart, It keeps right on 'hurtin', Home of the blues och Someday.

På andra sidan Scarlet Ribbons, Tennesse flat-top-box, To whom it may concern, Atta boy girl, Still in town och Give my love to rose.

Hillbilly Five skivdebuterade 1963. Deras största hit var The great snowman men jag tror att den gavs ut som en singel.

Men vilka är grabbarna? Jag vet namnen på i vart fall två av dem, men det vore kul om Uddevallabloggens läsare (eller de själva) kunde berätta vilka de är och vad som har hänt sedan? Skriv i kommentarerna här under eller mejla mig.

I Tidningsarkivet fick jag i alla fall följande träff då jag sökte på Hillbilly Five:

1963-10-19 Uddevallaorkestern Hillbilly Five skivdebuterar. Musik o sång. Nöjen. Bild.
1963-11-16 Det går stadigt uppåt för Hillbilly Five. Musik o sång. Bild.
1964-09-04 Hillbilly five i blickfånget. Dags igen för en ny LP-skiva. Musik o sång. Bild. //

3 kommentarer:

  1. Jag fick tag på en samlings-CD från 2004 och där finns de låtar som Gunnar räknar upp. Grabbarna heter från vänster på bilden Börje Lindqvist, Per-Olof Ek,Christer Ericsson, Sten-Åke Hedin och Kent Lindqvist.Ytterligare låtar som bör nämnas är Jimmy Brown the news Boy, Give my love to Rose.

    SvaraRadera
  2. Det sägs att denna uddevallaorkester fick en spelning på självaste "Nalen" i Stockholm.

    SvaraRadera
  3. PO Ek arbetade tills för något år sedan som konsult hos Uddevalla Energi. Numera har han ett konsultuppdrag i fjärrvärmebranschen i Ås kommun i Norge. /Anders

    SvaraRadera