2008-09-28

Jag slutar på Bohusläns museum

På tisdag den 30 september gör jag min sista arbetsdag på Bohusläns museum. Efter nio månader med två jobb och ett alldeles för högt tempo har jag insett att situationen är ohållbar. Jag måste välja - och då blir det Gustafsbergsstiftelsen.

För mindre än ett år sedan såg jag framför mig att jag skulle jobba på museet fram till min ålderspension 2010 och sedan skulle jag ägna mig åt att utforska Uddevalla ännu mer och att skriva.

Så blev det inte som bekant. Ett telefonsamtal från kommunstyrelsens dåvarande ordförande Staffan Cronholm förändrade allt. Han undrade om jag skulle kunna tänka mig att bli förvaltande direktör för Gustafsbergsstiftelsen? Jag hade inte tänkt tanken. Min första fråga till honom var därför: "Hur mycket arbete är det?" - "10 % på vintern och 50 % på sommaren" blev svaret.

Det trodde jag ju inte på, och jag vet inte om han menade allvar, men hans svar kanske ändå speglar en uppfattning att det är en ganska behaglig tillvaro att vara direktör på Gustafsberg.

Så är inte fallet, det kan jag försäkra. Det är hårt arbete som gäller och det är ett heltidsjobb. Jobb och jobb förresten - jag har ett arvode men inget anställningsavtal. "Det bygger på att den förvaltande direktören, har inkomster från annat håll" sa kommunchefen P-O Hermansson då vi diskuterade förutsättningarna. Han menade förstås pension.

Nu var jag ju inte pensionär men jag sökte avtalspension från Västarvet/Bohusläns museum. Det blev blankt nej. Måhända var det otaktiskt av mig att inte från början tala om varför jag sökte avtalspension. Intresset blev genast större hos min arbetsgivare då man fick veta varför. Vi möttes då på halva vägen, dvs jag fick halv avtalspension och gick ned på halvtid i min tjänst på museet.

Och den ordningen har det varit tills nu. När jag slutar blir jag av med den halva avtalspensionen, något som jag inte var informerad om från början. Och förstås blir jag också av med lönen från min halvtidstjänst vid museet.

Hur som helst - situationen har inte varit bra - allra minst för mig själv. Därför detta beslut.

Separationsångest då jag lämnar museet? Har inte haft tid att tänka på det men jag tror att det kommer att kännas konstigt - väldigt konstigt. //

7 kommentarer:

  1. Hej Gunnar,
    Du kommer att klara dig utan Bohusläns Museum. Fråga är väl om museet gör det?
    Vet att ditt beslut att sluta är riktigt. Vi har bara ett liv och vi har det inte för att arbeta ihjäl oss.

    SvaraRadera
  2. Ett klokt beslut, instämmer med Loa.

    SvaraRadera
  3. .ett klokt beslut, instämmer med Loa.

    SvaraRadera
  4. Gustafsbergsstiftelsen kan vara glad och det är jag också. Jag förstår att det blev för mycket med två tjänster. Hoppas dock att du kan ha kvar litet museikontakt tex via hembygdsföreningen.

    SvaraRadera
  5. Misslyckat att Du inte kan få åtminstone en halvtid. Tycker jag helt galant.

    "Arbetaren är sin lön värd" står det i Boka.

    SvaraRadera
  6. Man skall följa hjärtat och magkänslan - det svåra är att förstå den.

    Jag hoppas dock innerligt att du fortsätter med bloggen !!! Och att den på ngt sätt dokumenteras till eftervärlden (kontinuerligt).

    Är det så?

    SvaraRadera
  7. Uddevallabloggen lever förstås vidare. Hoppas också hinna med att fundera över hur den säkras för framtiden

    SvaraRadera