2008-08-01

Westfaliska tallen


I eftermiddags var jag ute och cyklade på "mina" domäner på Gustafsberg. Jag lär mig något nytt varje dag och i dag var inget undantag.
Har ni hört talas om den Westfaliska tallen? Det hade i alla fall inte jag gjort. Då jag kom trampande i en uppförsbacke från Lindesnäshållet och hade kommit nästan ända upp på toppen innan det bär utför igen fick jag se en skylt vid sidan om vägen.
Jag lämnade cykeln och gick och läste på skylten som stod bredvid tallen på de här bilderna.
Skylten är författad av Skogsvårdsstyrelsen och så här står det:

"Westfaliska tallen

Tallen eller furan som den också kallas är vårt näst granen vanligaste träd. Den växer i hela landet.
Tallen invandrade söderifrån medan landisen fortfarande täckte delar av norra Sverige (8 - 10 000 år sedan) och bildade tillsammans med björk våra första egentliga skogar. Vi har också en nordsvensk tallras som vandrade in från öster.
Tallen blir inte lika hög som granen. De högsta svenska tallarna är 36 - 37 m men mer normalt 15 - 25 m. Granen kan bli över 45 m.
Näst eken är tallen det träd i Sverige som når den högsta åldern. 1912 avverkade man i Dalarna en tall som var 654 år. Den var alltså liten planta när Birger Jarl grundlade Stockholm.
Tallen används mest till att såga plank och bräder till hus och möbler och så gör man pappersmassa till framställning av papper.
Den tall som ni ser här framför er är den pampigaste på Gustafsberg och en av de äldsta i Bohuslän. Man brukar kalla den Westfaliska tallen och tror då att den föddes ungefär vid samma tid som då trettioåriga kriget slutade och Sverige blev en stormakt, Westfaliska freden 1648."

Skylten har som sagts tillverkats av Skogsvårdsstyrelsen och nog suttit där många år. Det kanske för ordningens skull skall påkas att tallen i så fall föddes i Norge och först då den fyllde tio år (1658) blev den svensk. Och tallen? Ja den verkar ha gjort sitt, inte ett barr så långt ögat når.
Om du har en GPS så är platsen där tallen står:
x 6473781
y 1271084 //

2 kommentarer:

  1. Faktum är att skogsvårdsstyrelsen har faktafel på sin skylt. Nyligen hittades granar i Dalarna som är flera tusen år gamla, och även enar kan passera tusen år. Lindar kan bli flera tusen år gamla, även om vi sannolikt inte har några så gamla i landet.

    Kul att du är tillbaka föresten, vi har saknat dig!

    SvaraRadera
  2. Där sprack den illusionen! Nåväl, skylten verkar vara många år gammal den också. Kunskaperna hos Skogsvårdsstyrelsen var väl inte så stora på den tiden.

    SvaraRadera