2008-08-18

Kupolvärnen på Skansberget


I går hade jag blivit ombedd att guida på Skansberget. Det var deltagare ur kursen Natur- och kulturvägledning med inriktning mot utomhuspedagogik 30 p, vid Linköpings universitet som jag visade runt. Kursarrangör var Anders Johansson http://www.friluften.se/ .

På Skansberget finns det minst tre generationer försvarsanläggningar, även om den första fornborgen, inte är säkert belagd. Vi tittade förstås mest på de befästningsvallar som började byggas 1612 på order av danske Kung Kristian. Uddevallaborna skulle äntligen få en tillflyktsort vid ofred. Vallarna är fortfarande efter snart 400 år ganska imponerande.

Under andra värlskriget byggdes så den så kallade Lindénlinjen (efter sin upphovsman) eller Uddevalla - Vänersborgslinjen som de egentligen hette.

Alla Uddevallabor har väl någon gång stött på de typiska kupolvärnen, som finns på väldigt många ställen runt staden. Alla är nu plomberade och omöjliga att komma in i utom just dubbelvärnet på den övre bilden.


Det är Hemvärnet i Uddevalla som har tagit över underhåll och skötsel av anläggningen och dagen till ära fick kursdeltagarna möjligheten att bese insidan. Jag måste erkänna att inte heller jag hade varit inne i just detta tidigare.

Björn Löfström från Hemvärnet var på plats och släppte in oss i värnet. Och det var inte precis byggt efter min längd. Skulle jag kunna stå därinne med sträckt rygg och nacke hade jag fått stå på knäna.

På två ställen var det öppningar så att man kunde klättra upp i själva kupolen. På bilden här ser vi en deltagare som just klättrar upp i den trånga kupolen där max två man fick plats.

Hemvärnet håller på att iordningställa värnet i sitt ursprungliga skick och har kommit ganska långt. Tanken är väl att kunna visa det för allmänheten då det är tillräckligt färdigt.//

1 kommentar:

  1. Det finns faktiskt ett kupolvärn till som är öppet för allmänheten. Det ligger i Färgelanda kommun, vid Ellenösjöns västra utlopp. Man parkerar vid bron, och går tillbaka längs vägen ett hundratal meter och kan där gå uppför en stig till värnet. När jag var där för något år sedan fanns bord och bänkar för den som vill fika, och utsikten är ganska fin.
    För den som har GPS gäller X=6492421 Y=1272969

    SvaraRadera