2008-08-07

Därför står klockan still


På Skolhuset på Gustafsberg finns det en stor urtavla med visare som har stått stilla under större delen av året. Ibland får jag pikar om det men brukar då försvara mig med att den går ju i alla fall rätt två gånger per dygn.

Saken är den att det är ett helt företag att ta sig upp på Skolhusets vind och krypande och ålande medelst hasning får man ta sig förbi diverse hinder för att slutligen hasa ned genom det trånga hålet på den övre bilden.

En i personalen på Gustafsberg har detta som uppgift, jag tror att det är en gång per vecka som lodet måste vevas upp. Men han är långtidssjukskriven och därför står klockan still.

I dag bestämde jag mig för att på plats förvissa mig om hur det ser ut där uppe. Det var inte roligt och man får absolut inte lida av cellskräck.

Belöningen får man då man äntligen kommer fram till urverket som uppenbarligen stått där sedan huset byggdes 1897. Urverket är tillverkat i Stockholm 1896.
Men så här kan man ju inte ha det. Jag kan inte begära att någon skall utsätta sig för denna förflyttning på vinden så därför får jag undersöka möjligheten att installera ett eldrivet urverk i stället. Det är klart att det skär i hjärtat att pensionera det gamla fina urverket, men det måste nog ske.

I alla fall hade jag en fin utsikt genom en lucka i urtavlan som jag kunde öppna inifrån. Till vänster ser vi Kamrerarebyggnaden och till höger dess annex, eller magasinet som det kallades en gång i tiden.//

2 kommentarer:

  1. Hej Gunnar!
    Även i Uddevalla klocktorn går det att öppna en del av urtavlan.

    SvaraRadera
  2. Jajamen, när jag var liten var jag ofta med pappa urmakaren uppe i klocktornet då han drog, dvs vevade upp de tunga loden.

    SvaraRadera