2008-06-15

Vägen vid Hästepallarna 100 år

Jag höll alldeles på att missa att det i dagarna är exakt 100 år sedan vägen vid Hästepallarna var färdigbyggd. Men som tur var fick jag ett mail från Svens Hergens:

"Här går vägen till Uddevalla"
Ja och det har den gjort i 100 år exakt men jag hittar inte någon som tagit hand om
Hästepallarna-vägens jubileum. Ordna ett långbord på vägens vackraste avsnitt under 2 timmar! Det ger bra publicitet att stänga av en väg! Har spanat i kalendarier lita här och var men inte hittat något.

Ska det här passera utan uppmärksamhet? Vilken dag var det invigdes 1908?

Ha de
Sven/ din personlige vägorist under korkeken"


Tack för det Sven! Ja, om vägens tillkomst har jag skrivit tidigare i två inlägg här på Uddevallabloggen. http://uddevallare.blogspot.com/2007/08/vgen-frbi-hstepallarna.html och så här http://uddevallare.blogspot.com/2007/08/det-var-han-som-sprngde-ut-vgen-vid.html


Som framgår av inläggen skulle vägen vara klar till 1 juni 1908. Och den högtidliga invigningen ägde rum den 13 juli. Och visst vore det kul om det kunde uppmärksammas på något sätt just den dagen, dessutom är det en söndag! Kanske veteranbilar kunde förgylla jubileet?

Så kära läsare kom med förslag, gärna sådana som inte kräver en för stor organisationsapparat! Att stänga vägen tror jag blir svårt och tiden är väl för kort för att hinna få Vägverkets medverkan? //

2 kommentarer:

  1. 20 februari bloggade jag om detta. Därefter har jag försökt att väcka frågan, men utan resultat. Vore riktigt roligt om det blev något.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det var min morfar, Herder Lindeberg, som var 'ansvarig' för bygget av vägen. Herder var stads- och hamningenjör i början av 1900-talet, och jag vet att min mor brukade tala om att han en gång var nära att falla ner utefter berget. Han dog 1928, innan jag föddes.

    SvaraRadera