2008-06-04

Stendött demokratipris

På Nationaldagen skall Uddevallas nyinstiftade demokratipris delas ut för andra gången. Starten i fjol blev helt misslyckad. Trots att juryn fått in tio förslag så valde den att ge priset till den icke nominerade Brottsofferjouren. En jättefadäs av juryn.

"Priset utdelas årligen till enskild person eller personer, förening eller annan sammanslutning som på ett förtjänstfullt sätt och utan egennytta, genom goda insatser i demokratins tecken med verkat i att värna om Uddevallas utveckling".

Vilket krystat motiv för ett demokratipris!

Juryn består av av sju "ej partipolitiska aktiva personer från föreningslivet i Uddevalla upptagna i kommunens föreningsregister, med undantag av partipolitiska föreningar".

Ja, juryn har inte en lätt uppgift det kan man förstå och jag skulle själv aldrig drista mig till att ta en plats i den.

I år har juryn fått in fem förslag:
  • Föreningen RUS (Rusta/Rädda Uddevalla sjukhus).
  • Kamratföreningen Vänkraft (som arbetar med psykiskt funktionshindrade).
  • Uddevallapartiets ledare Hans Jonasson (nomineras för att han drivit på konkurrensutsättningen av barnomsorgen).
  • Petra Münchow (som företrätt motståndet mot konkurrensutsättningen av densamma).
  • Cecilia Bäck (som varit ordförande för ungdomsfullmäktige).

Av dessa fem förslag skulle jag själv lägga min röst på RUS. Föreningen har med alla till buds demokratiska medel agerat för att väcka opinion mot den galenskap som pågår inom NU-sjukvården. Men, från politiskt håll har man sannolikt uppfattat föreningen som antidemokratisk och uppviglande (minns centerpartisten Per-Olov Blom som i vredesmod kastade RUS-flygblad i papperskorgen på Bohusläns museum).

Vänkraft känner jag inte till.

Hans Jonasson är för politisk och för kontroversiell.

Petra Münchow tog energiskt täten i agitationerna mot just Jonasson, men blev sedan politisk då hon gick in i Socialdemokraterna och spelade då bort kraften i sitt budskap.

Cecilia Bäck känner jag inte till.

Men som sagt: Bli inte förvånad om juryn har någon helt annan i bakfickan.//

1 kommentar:

  1. Citat: "Vänkraft känner jag inte till" http://kompis.tk/

    SvaraRadera