2008-05-12

Södra Drottninggatan 4 - Arvid Högströms hus


Södra Drottninggatan 4 byggdes av Arvid Högström 1938. Först revs hans gamla trähus på samma plats. En målning av Thelander, som föreställer det gamla huset, finns inne i porten till nr 4 A. Länge kunde jag gå in där under mina stadsvandringar men numera har man flyttat ut porten så att målningen finns på insidan.

Det var byggmästare Anders Eriksson som fick uppdraget att bygga funkishuset. Han hade redan byggt huset på Södra Hamngatan 16 med i stort sett samma ritningar. Det huset kallades länge för "Grevinnans hus".

Arvid Högström föddes 1884. Han började i sin fars glasmästeriaffär och förestod den till 1908 då han etablerade en egen rörelse i samma bransch Högströms Glasmästeri blev det ledande glasmästeriet i Uddevalla.

Redan i unga år åtog han sig ideella uppdrag. Han blev ordförande i stadens största sjukkassa, Nästans Nytta (NN) och var sedan ordförande i Uddevalla Erkända sjukkassa.

Politiskt var han folkpartist och hade där ledande poster. Förutom uppdrag som ledamot av dåvarande drätselkammaren hade han också många andra kommunala sådana. Han var även landstingsman under flera år.
Arvid Högström bodde i sitt hus på Södra Drottninggatan 4 A fram till sin död i augusti 1973. Han var då nästan 90 år.
I Tidningsarkivet gör jag en sökning på Arvid Högström och får följande träfflista:
1933-09-09 Nya sjukkassereformen klar i Uddevalla, Arvid Högström blev ordförande. Försäkring.
1934-01-16 50 år fyller glasmästaren Arvid Högström.
1938-02-18 Grosshandlare Arvid Högströms trähus i hörnet av Södra Drottninggatan-Södergatan rivs. Rivning.
1938-02-25 Bild på Arvid Högströms hus under rivning och "Lilla stugan" på söderängarna.
1938-07-30 Stiligt nybygge i Uddevalla. Högströmska nybygget hörnet Södra Drottninggatan och Södergatan. Byggnad.
1939-01-17 55 år fyller grosshandlaren Arvid Högström.
1941-12-15 Simföreningens första förtjänstetecken till fabrikör Arvid Högström vid USF:s 15:e årsfest.
1947-04-02 Likbilarna i Uddevalla. Polisutredning, Arvid Högström-Gustaf Högström.
1948-12-17 Arvid Högströms 40-årsjubileum.
1954-01-15 70 år fyller grosshandlare Arvid Högström. (Kommunalmann i 40 år).
1958-12-23 50-årig uddevallafirma kunde glastäckt hela sta´n. AB Arvid Högström jubilerar. Affär. Jubileum.
1964-01-17 80 år fyller direktören Arvid Högström, Uddevalla. Bild.
1969-01-17 85 år fyller direktör Arvid Högström på lördag. Bild
1969-01-17 Glasmästaren och senare direktören Arvid Högström fyller på lördagen åttiofem år.
1973-09-04 Direktör Arvid Högström Uddevalla död. 89 år. //

2 kommentarer:

  1. Arvid Högström hade fler verksamheter än glasmästeri. Det var även Uddevallas ledande begravningsbyrå. Glas,linolja,terpentin och färger såldes en gros till en stor del av västsverige. Jag arbetade där som springpojke sommarlovet 1959 och var
    -61 glasmästarlärling. Ett minne jag har är att en man hade som heltidsarbete att skära svetsglas till Uddevallavarvet. Det var små glasbitar på cirka 12x8centimeter.Måste ha varit stor åtgång på dylika.
    Det fanns ett garage i källaren. Där stod bl a en Morris av 1936 års modell. Jag minns att vi tyckte det var märkvärdigt att vindrutan kunde öppnas i nederkant framåt.

    SvaraRadera
  2. Leena Bohnmark2015-03-29 23:28

    Jag har så mycket fina minnen från min tid på Arvid Högström. Blev anställd på företaget efter en anställningsintervju med Disponent Stig Magnusson. Han hade ringt till Praktiska Realskolan och pratat med rektor Orvar Otterholm om en lämplig ´tjej att anställa. Jag blev uppropad i högtalaren att infinna mig på rektorsexpeditionen omgående! Vad hade jag gjort som föranledde detta? Svaret fick jag direkt och jag blev lugn. Det gällde ett sekreterarjobb på Högströms! Oj, kan det vara sant? Disp. Magnusson hade också gått på Praktiska och visste att eleverna där var i princip färdigutbildade för något administrativt kontorsarbete. Efter några år sålde Arvid Högström sitt företag till Stig Magnusson, men Arvid fortsatte att komma ner till kontoret för att kolla att allt gick rätt till. På somrarna fick jag förtroendet att köra honom och hans hushållerska till Åh Stiftsgård för en liten sommarvistelse där. Färden dit gick i Stig Magnussons Mercedes och det var en riktig höjdare för mig som nybliven körkortsinnehavare. Detta upprepades flera somrar till min stora glädje.---På glasmästeriavdelningen var det en gammal, rar och jättemysig verkmästare, Albert Olofsson, som lärde mig att skära glas! Vilken lycka för mig att lära mig detta! Det hände någon gång senare att det inte fanns glasmästare inne för "minutkunder" som skulle beställa en "ruta fönsterglas" för omgående leverans och då kom mina kunskaper till nytta. På den tiden var det många glasmästare som gjorde glasningar till nybyggen i staden och det var ganska omfattande arbeten. Då hette de också glasmästare med en ganska gedigen utbildning till skillnad mot dagens "glasarbetare". Inte att förakta det heller, men ändå stor skillnad idag. Det förekom också slipning av glas i företaget med olika sorters slipningar, dock ej facettslipning. Högströms hade också en avdelning med båtfärger. Det levererades också ansenliga mängder "svetsglas" till varvet, som undan för undan skars till under lugnare perioder. Högströms hade också många reparationer till div. affärer i staden, butiksrutor, och det slukade många glasmästare varje tillfälle. Bilrutor kom så småningom och var relativt lätt att ha på lager, tills de japanska bilarna började dyka upp, för då blev det otroligt omfattande att ha alla dessa på lager! Besvärligt många gånger och man fick ta reda på chassinummer osv för att få rätt! Efter flytten till Kuröd blev företaget bara ett rent grossistföretag.

    SvaraRadera