2008-05-07

Branden på Sörkullen


Från en anonym läsare har jag fått den här bilden. Den publicerades på en blogg den 12 april, dvs samma dag som branden på Sörkullen upptäcktes. Jag fick länken till bloggen och hittade ytterligare en bild (den nedre).
Den anonyme tipsaren undrar om bilderna kan vara tagna kvällen innan kallbadhuset på Sörkullen brann ned. Som du kanske minns upptäcktes branden på efternatten. Själv blev jag väckt av räddningstjänsten kl 04.15.
Och nog får man en känsla av att bilderna kan vara tagna vid kallbadhuset. Och om det stämmer ser vi att det står en engångsgrill på trägolvet. Det ser ut som att den inte står direkt på golvet men jag tror ändå att om man lämnar den där den står, så finns det mycket som talat för den sedan kan ha antänt trägolvet.
Jag har självfallet maskerat ansiktena på personerna på bilden, men då jag går in på den aktuella bloggen visar det sig att i anslutning till dessa bilder finns en berättelse om hur några ungdomar från Uddevalla åkte ut för att grilla. Och de brukar hålla till i trakterna kring Skeppsviken - Gustafsberg.
Dessutom visar det sig att det finns fler bilder på bloggen som föreställer flickan på den här bilden och hennes kompis. Och jag känner igen båda, och inte nog med det!
I min dator har jag bilder på dem som jag själv har tagit. Båda har varit praktikanter på museet och har då blivit fotograferade. Det är samma flicka som förekommer på bilderna här ovan. Hon har initialerna MM och fyller 20 år i höst. Hon är för närvarande inte folkbokförd i Uddevalla utan i en grannkommun.
Nu vill jag betona att jag anklagar inte ungdomarna på bilden för att ha tänt på kallbadhuset, men de kanske har något att berätta? OM MM eller hennes kompisar känner igen sig så ta gärna kontakt med mig.//

4 kommentarer:

  1. För att lägga ytterligare information till det hela kan jag meddela (om du inte redan sett det) att bilderna är tagna med en Sony Ericsson w910i telefon.

    Översta bilden togs 2008:04:11 18:55:07 och den understa vid 2008:04:11 18:56:18. Kan vara intressant för att sätta tidpunkten för bilderna i förhållande till när branden bröt ut kanske?

    SvaraRadera
  2. Man kan undra varför dom ska ut dit och grilla när dom ändå skulle sitta inne i byggnaden och uggla. Känns så himla onödigt denna branden.
    Är polisen underrättad om dessa uppgifter? Dom borde ju ha intresse av att komma i kontakt med ungdomarna.

    SvaraRadera
  3. Marcus: Tack för infon. Nej jag hade inte sett att det gick att se info om när bilden var tagen o s v. Bör ju vara till hjälp vid ev fortsatt undersökning.

    Anonym: Ja, som jag har hört efter branden så var badhytterna ett kärt tillhåll för grillning. Vädret den här kvällen var ju varmt och skönt så det kan ju tyckas onödigt att gå in och sätta sig.

    SvaraRadera
  4. Och jag skall givetvis kontakta polisen. Tänkte bara att ge ungdomarna en chans att höra av sig.

    SvaraRadera