2008-04-24

En underjordisk upptäckt


I kväll fick jag ett telefonsamtal som gjorde att jag en stund senare satte mig i bilen och åkte upp till det hus jag ägde 1976 - 1985. Man berättade att man hade hittat en nedgrävd oljetank i trädgården och undrade om jag kände till den?
Nej, på min tid stod oljetanken i det gamla kallgaraget, vilket jag smärtsamt drar mig till minnes. Ledningen mellan oljetanken och huset var nedgrävd i marken och frös vid en sträng vinter i början av 1980-talet. Behöver jag säga att det inte gick att tina upp ledningen? Mina dagliga strapatser för att koppla en 25 liters behållare direkt till oljebrännaren glömmer jag aldrig.
När jag i kväll kom till mitt gamla hus mötte mig den här synen. Mycket riktigt ligger där en gammal oljetank, som jag under mina nära tio år i huset inte hade en aning om. Dessutom finns det fortfarande olja kvar i den. Manluckan var avskruvad och genom öppningen hade någon skyfflat i jord men alltså inte tömt tanken först.
Huset är byggt 1953 och jag köpte det av den som byggde huset så det måste ha varit den förste ägaren som inte berättat för mig att det fanns en dold oljetank under gräsmattan. Behöver jag säga att det var mer saker som han undvek att berätta för mig?//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar