2008-03-20

Stenen vid Björkebohagen


Tommy Nilsson skriver:

"Skickar över en bild på en sten som du säkert har sett många gånger under din tid på I17.

Jag brukar går förbi den när jag går på Bohusleden. Stenens placering är vid Björkebohagen, som du säkert vet.

Finns det någon historia kring den, vet man vilka det var som reste stenen, förutom det som står på den? Det verkar som om någon sköter om den, texten/färgen är så tydlig och kan knappast vara från 1932."


Jodå, den stenen känner jag till. Dock har jag inte sett den så värst mycket under mina år vid I 17. Förklaringen får du nedan. Lennart Bergqvist var den siste översten vid Bohusläns regemente och han berättar följande om stenen:

"Som framgår av inskriptionen är den tillverkad 1932 efter det att piplutonen (pionjärplutonen) hade byggt den kärrväg som gick från Björkebohagen till Rönnevattnet. På Björkebohagen (liksom f ö på de flesta Samnerödstorpen) har jag haft släktingar boende sedan början av 1700-talet. Farfar var t ex född på Björkebohagen.

På senare år fick min far som var tvättmästare på I 17 hyra Björkebohagen som sommarstuga. Vi skriver då slutet av 1940-talet. Då fanns stenen på plats Sedan far gått bort 1967 forsatte min mor att hyra torpet några år men var till slut tvungen att lämna det. Sedan hyrdes det av ett befäl vid regementet (kan möjligen ha varit Uno Carlsson) för att sedan övergå till en civilanställd.


När jag återvände till regementet 1990 hade jag förhoppning om att få hyra det, men tyvärr hade fukten trängt in så väggarna var tämligen ruttna upp till fönstren. Jag fick därför ta beslutet att riva huset. Jag räddade dock kakelugnen och den är nu monterad och användabr i Kurt Olssons gillesstuga. Likaså räddades "magasinet" d v s det kombinerade stallet och ladugården. Det övertogs av en av förrådsarbetarna och är nu i fullt bruk i Dalsland.
Det var en lång utvikning.


När jag kom hem letade jag efter stenen men den var borta. Jag gav mig dock inte och efter en tids letande hittade jag den, slängd uppe i skogen. Jag bad då Said Augustsson (löjtnant vid fastighetsenheten) att mura fast den. Jag hade burit ner den och lagt den på den plats den ursprungligen haft. Så skedde och förhoppningsvis får den stå kvar ännu många år.//

9 kommentarer:

  1. Det är jag Allan Hell som fyllt i texten på stenen. OBS både felstavat och bakvända bokstäver

    Jag har även tvättat och fyllt i texten på minnesstenen över skogsodlingen på Herrestadsfjället.
    "År 1882 började skog att odlas å Herrestads öde fjäll. Länets höfding Albert Ehrensvärd beskyddade.Oskar Gyberg främjade.William Thorburn och Johan Svensson ledde arbetet.Framgång följe fosterländska företaget"

    Är även ansvarig för restaureringen av minnesstenen på Rosseröd över begravda hundar

    Är även skyldig till "tolkningen" på Glimmingestenen

    SvaraRadera
  2. Hej Allan!
    Det hedrar dig att du engagerar dig så i skötseln av vårt kulturarv.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Roligt att läsa om hur du Allan ser till att minnesmärken från förr bevaras. Jag är särskilt intresserad av stenen i Rosseröd, som många Uddevallabor verkar veta var den ligger, fast jag har aldrig fått någon riktigt bra vägbeskrivning eller lyckats hitta den på egen hand. Kan någon hjälpa mig?

    Anledningen till att jag är så nyfiken på just denna sten är att jag tror det är den min mormors far major Werner Zetterberg reste över sina jakthundar. Det vore därför roligt att hitta dit och se den, och särskilt roligt är det att läsa att den hålls i gott skick.

    SvaraRadera
  4. Hej Linda!
    Jag skall försöka guida dej till stenen!
    "Ta vägen förbi Sigelhult. Fortsätt under motorvägen E6 vid Ugglehult. Kör genom en vid 90 graders högerkurva över en liten raka. Ta nästa avfart till vänster och du kommer till ett hus Nolegärdet. Fortsätt rakt fram till vänster om huset och du är på en stig som går över väg 44 i en gångbro. Men på vägen mot gångbron korsar du en stig. Ta vänster här men gå parallellt med stigen du kom på (inte stigen mot vänster)"

    SvaraRadera
  5. Tack, vad snällt!
    Det verkar vara en tydlig beskrivning, så jag skall pröva så fort jag får möjlighet!

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jag undrar vem det är (kommunen?) som äger den inhägnade marken som ligger mitt i skogen ca 3,5 km norr om Samneröds skjutbanor (1 km norr om Björkebohagen), inte så värst långt ifrån Helenedalsvägen och Bjursjön.
    Det står en liten lapp/skylt (från Tekniska kontoret, Uddevalla kommun) på den öppna grinden, att området skall hållas öppet för allmänheten.

    Vägbeskrivning:
    Från Blomsterlandet i Uddevalla: Kör väg 172 i riktning mot Färgelanda/Bengtsfors.
    Efter 1,2 km sväng vänster (skylt ”Råhagen BHK” på vänster sida).
    Vid t-korsningen (brukshundsklubben) sväng höger och kör sedan 1,6 km.

    El är framdragen till denna plats. Det finns även ett plåtskjul.
    Vilken verksamhet har det varit innanför inhägnaden tidigare?

    MVH Mats (mats.samuelson@hotmail.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det inhägnade området är ABC-banan, som användes för utbildning i skydd mot ABC-stridsmedel av Bohusläns regemente (ABC = Atom, Biologiska och Kemiska stridsmedel). Alldeles i närheten låg Robotförrådet där Robot 70 till brigadluftvärnskompaniet förvarades.

      Radera
    2. Ann-Christin Hermansson2016-03-21 13:18

      Hej Gunnar! Vet du om det finns någon mer sådan inhägnad runt Uddevalla som ABC banan som inte används till något?

      Radera